Autosedačky svetového formátu sa robia aj na Slovensku

07. 11. 2016

Autosedačky svetového formátu sa robia aj na Slovensku,  v Trenčíne, kde sa nachádza aj technologické centrum.Navrhli dokonca aj autosedačky pre Volvo XC 90.

logo Televíznej stanice TA 3(06. 11. 2016; Televízna stanica TA 3; Svet technológií; 17.45; por. 6/7;  Ľubo Straka)

Ľubo Straka, moderátor: „Napadlo vám niekedy, keď si sadáte do auta, prečo sú tie autosedačky také pohodlné? Samozrejme, za všetkým sú šikovní dizajnéri a zase len tie technológie. V každom prípade musím povedať, že autosedačky svetového formátu sa robia aj na Slovensku, priamo v Trenčíne, a tak som sa tam bol osobne pozrieť."

Redaktorka: „Automobilky, ktoré sa začali na Slovensku rozvíjať, pritiahli aj množstvo dodávateľov rôznych súčiastok a komponentov, medzi inými aj firmu ADIENT. Tá sa zaoberá výrobou autosedačiek. Okrem šiestich výrobných závodov po celom Slovensku však spoločnosť vybudovala v Trenčíne aj technologické centrum. Od návrhu cez vývoj až po testovanie. Slováci tak tvoria autosedačky pre svetové značky."

David J. Roznowski, riaditeľ externej komunikácie, ADIENT: „V technologickom centre v Trenčíne máme stovky inžinierov. Tí napríklad kompletne navrhli autosedačky pre Volvo XC90."

Redaktorka: „Základným cieľom pri návrhu je vždy pohodlie vodiča a jeho spolujazdcov. No nesmie sa zabudnúť ani na mechanickú funkčnosť autosedačky či trvácnosť použitých materiálov. Aj preto sa vývojári neboja kombinovať nové materiály a technológie, to všetko s ohľadom na špecifikácie zadané automobilkou."

David J. Roznowski: „Vývojári hľadajú v rôznych oblastiach, ako je aj móda, ktoré materiály sú trendové. Zisťuje sa aj prínos použitia nových materiálov, či je to zakomponovanie bambusu, dreva, alebo iného druhu kože."

Redaktorka: „Šikovní dizajnéri vrátane slovenských začínajú náčrtmi konceptu autosedačky, ako bude vyzerať, aké materiály a farby budú použité, či aké rôzne mechanizmy bude obsahovať. Z konceptu sa vyvinie detailný dizajnový prototyp, z ktorého sa po verifikácii vyrobia a otestujú prvé fyzické vzorky. Tie sa následne posunú do ďalšej fázy produkčného dizajnu, kde sa prototyp doladí a optimalizuje na základe testov."

Frank Toenniges, riaditeľ technologického centra v Trenčíne, ADIENT: „Nasleduje tzv. produkčná verifikácia, alebo validácia, kde sa uistíme, že pri testoch nedochádza k žiadnym chybám a autosedačka spĺňa špecifikácie a požiadavky klienta. Po schválení sa môžeme pripraviť na spustenie masovej výroby už finálnych autosedačiek."

Redaktorka: „Pri vývoji sa testuje viacero aspektov autosedačky, či už sú to testy komfortu, polyuretánovej penovej výplne, akustické testy mechanických častí, kontrola airbagov, ale sú tu aj testy zamerané na funkčnosť a odolnosť."

Frank Toenniges: „Napríklad sklápame autosedačku viac ako 3‑tisíckrát pri izbovej teplote, mínusových teplotách, alebo pri vysokých teplotách. Musíme vykonať aj veľa testov materiálov, napríklad pri povrchovom materiáli sa testuje jeho rozťahovanie."

 Redaktorka: „No a k slovu sa dostanú aj testy bezpečnosti, ktoré súvisia predovšetkým s airbagmi. Ich účinnosť a rýchlosť nafúknutia zaznamenávajú pri riadených výbuchoch rýchlostné kamery. Podľa záznamu tak vedia vývojári z ADIENT‑u skontrolovať dôležité parametre. Popri tom sa však sústredia aj na váhu autosedačiek, čo je dôležité najmä pri športových automobiloch."

Frank Toenniges: „Pracujeme s oceľou, hliníkom, magnéziom, ale taktiež aj s uhlíkovými vláknami a hybridnými riešeniami."

Redaktorka: „Pri výrobe autosedačiek sa okrem technológií hlási k slovu aj veda, najmä v súvislosti s polyuretánovou penovou výplňou."

Frank Toenniges: „Tým, že sa hráme so zložením a upravujeme receptúru polyuretánovej peny, dosiahneme materiálové vlastnosti, ktoré majú hlavný dopad na celkový komfort autosedačky. Samozrejme, spolu v kombinácii s povrchovou úpravou a ďalšími komponentami."

Redaktorka: „Trendom budúcnosti by mohli byť plne autonómne vozidlá, a tak už aj teraz inžinieri z ADIENT‑u usilovne rozmýšľajú nad novými návrhmi autosedačiek, ktoré by mali mať trošku iné vlastnosti, na aké sme boli doteraz pri šoférovaní zvyknutí. Či už to bude možnosť otáčania sa smerom k zadných spolujazdcom, alebo klimatizácia priamo v sedačke, prípadne ďalšie technológie. Určite na ich vývoji budú mať nemalý podiel aj našinci z technologického centra v Trenčíne."

Publikované z monitoringu STORIN, s. r. o.

(MI)

Kľúčové slová:
inovácie, technológie

Odbory vedy a techniky:
Technické vedy

Tlač