Nový astronomický ďalekohľad nevie zaostriť

09. 02. 2016

Nový astronomický ďalekohľad, ktorý pred 15 mesiacmi nainštalovali na Skalnatom plese stál viac než milión eur čerpaných z európskych fondov. Mal plniť veľa zaujímavých vedeckých úloh, napríklad nás chrániť pred potenciálne nebezpečnými asteroidmi. Od  slávnostného odovzdania do užívania, ešte nepracoval. Dnes je dokonca bez najdôležitejšieho komponentu – hlavného zrkadlo. Tatranskí astronómovia ho preto museli reklamovať.

logo Televízie TA 3(6. 2. 2016; Televízna stanica TA 3; Hlavné správy; 18.30; por. 9/15; Jozef Slivenský, Zuzana Závodská)

Zuzana Závodská, moderátorka: „Vyše milióna eur z európskych fondov stál nový astronomický ďalekohľad, ktorý pred 15 mesiacmi nainštalovali na Skalnatom plese. Mal plniť veľa zaujímavých vedeckých úloh, napríklad nás chrániť pred potenciálne nebezpečnými asteroidmi. Odkedy ho však slávnostne odovzdali do užívania, ešte nepracoval. Dnes je dokonca bez najdôležitejšieho komponentu – hlavného zrkadlo. Tatranskí astronómovia ho preto museli reklamovať."

Jozef Slivenský, redaktor: „Takýto ďalekohľad s priemerom 130 centimetrov Slovensko nikdy nemalo, a aj okolité štáty by nám ho mohli závidieť. Tatranskí astronómovia s ním mali veľké plány. Chceli ho zapojiť do medzinárodného systému vyhľadávania objektov, ktoré by mohli byť pre našu planétu nebezpečné. No nielen to."

Aleš Kučera, riaditeľ Astronomického ústavu SAV (30.10.2014): „Bol by som rád, keby objavili zaujímavé úkazy, kométy, výtrysky z komét a mnohé ďalšie veci, ktoré sú ešte nie preskúmané."

Jozef Slivenský: „Z nového veľmi moderného prístroja mala radosť celá astronomická komunita. Na pozorovací čas sa tešili aj vedci hľadajúci v iných slnečných sústavách planéty podobné Zemi."

Martin Vaňko, astronóm (30. 4. 2014): „Pohltí viac svetla a tým pádom dokážeme vidieť aj slabšie objekty, a teda aj slabšie hviezdy, okolo ktorých môžu byť extrasolárne planéty ."

Jozef Slivenský: „Ten deň pred pätnástimi mesiacmi, keď prístroj odovzdali do užívania, mal byť po založení Astronomického ústavu druhý najdôležitejší v jeho histórii. Odvtedy však ďalekohľad nedokáže na hviezdy vôbec zaostriť. Cez prístroj vyhotovili takzvané kalibračné zábery, no sú veľmi neostré. Od ďalekohľadu za viac ako milión eur vedci čakali oveľa viac."

Ján Svoreň, zástupca riaditeľa Astronomického ústavu SAV: „Tak sme v podstate reklamovali neostrosť záberov. Nemeckí dodávateľ uznal oprávnenosť našej reklamácie. Tým pádom sa rozhodlo, že ďalekohľad, teda jeho hlavné zrkadlo pôjde na doleštenie."

Jozef Slivenský: „Nedá sa povedať, že by peniaze z eurofondov nepadli na úrodnú pôdu, zdôrazňujú astronómovia. Napríklad tieto nové bolidové kamery spoľahlivo prispievajú do európskeho systému identifikácie meteoritov. Rovnako dobre pracuje nový výkonný počítačový systém, ale aj optický kábel na Skalnaté pleso. Vedci veria, že o mesiac sa opravené zrkadlo vráti a výnimočné výkony bude podávať aj tento výnimočný prístroj."

Publikované z monitoringu STORIN, s. r. o.(prepis vysielania)