Slovenskí vedci skrátili výrobu lieku

15. 02. 2016

Chorých na chrípku v týchto dňoch pribúda. Po celom Slovensku zatvorili desiatky škôl. Vedcom z Univerzity Komenského sa podarilo výrazne skrátiť výrobu liekov proti tomuto ochoreniu.Šírenie vírusu chrípky v tele spomaľuje práve oseltamivir, na ktorom pracovali aj slovenskí vedci. Prinášame rozhovor redaktorky Televíznej  stanice STV 1 s vedeckými pracovníkmi Univerzity Komenského.

logo Televíznej stanice STV 1(13. 2. 2016; Televízna stanica STV 1; Správy RTVS; 19:00; por. 20/23; Elena Senková , Janette Štefánková, Ľubomír Bajaník)

Janette Štefánková, moderátorka: „Chorých na chrípku v týchto dňoch pribúda. Po celom Slovensku zatvorili desiatky škôl. Vedcom z Univerzity Komenského sa podarilo výrazne skrátiť výrobu liekov proti tomuto ochoreniu."

Ľubomír Bajaník, moderátor: „Na chrípku zomrie ročne dvestopäťdesiat až päťstotisíc ľudí na celom svete."

Elena Senková, redaktorka: „Vírus chrípky sa nedá zabiť ako baktéria antibiotikami. Antivirotiká fungujú inak."

Valér Husarovič, všeobecný lekár: „Ony zabraňujú množeniu vírusov alebo zabraňuje jeho prieniku do bunky. Lebo vírus sa v mimobunečnom priestore nemôže rozmnožovať."

Elena Senková: „Šírenie vírusu chrípky v tele spomaľuje práve oseltamivir, na ktorom pracovali aj slovenskí vedci."

Pavol Tisovský, vedecký pracovník, PRiF UK, Chemický ústav: „Tento liek podľa Svetovej zdravotníckej organizácie patrí medzi najúčinnejšie a najpotrebnejšie v prípade boja proti chrípke."

Elena Senková: „Farmaceuti liečivo získavajú z kyseliny šikimovej. V malom množstve sa nachádza v aníze hviezdicovom z juhovýchodnej Ázie. Vedci z Univerzity Komenského však dokázali vyrobiť tento liek z jednoduchých chemických zlúčenín. Už teda nie sú závislí na dovoze. Náročná je však aj príprava dvanásťstupňová syntéza liečiva. Nový štvorkrokový postup je šetrnejší k životnému prostrediu."

Radovan Šebesta, organický chemik, PRiF UK: „Sme sa snažili používať rozpúšťadlá, ktoré sú menej toxické alebo dokonca aj vodu sme používali, ako rozpúšťadlo alebo ako zdroj energie sme použili mikrovlnné žiarenie a podobne. A samotný ten fakt, že sa trebárs použije menej krokov, je z princípu výhodný, lebo sa vygeneruje asi menej odpadu."

Elena Senková: „Objav slovenských vedcov je od septembra 2015 v patentovom konaní na Úrade priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky. Pre farmaceutické firmy môže byť jednoduchší postup výroby oseltamiviru zaujímavý od roku 2017. Práve vtedy vyprší teraz používaný patent firmy Roche."

Pavol Tisovský: „Vidím prínos najväčší v tom skrátení tej prípravy toho liečiva a možno aj v nejakej finančnej efektívnosti, že by to mohlo priniesť pre konečného zákazníka, čiže pre pacientov."

Elena Senková: „Z predaja licencie by mala mať úžitok aj univerzita. Úspešné patenty by mali vysokým školám pomáhať s financovaním ďalšieho výskumu. Pred dvoma rokmi sa preto rozbehla podpora univerzitných patentov cez Centrum vedecko‑technologických informácií SR."

Publikované z monitoringu STORIN, s. r. o.

virológia