Českí vedci našli bič na Ziku

20. 06. 2016

logo TV JOJ(18. 06. 2016; Televízna stanica JOJ; Noviny TV JOJ; 19:30; por. 7/21; Anton Adamčík, Ľuboš Sarnovský)

Ľuboš Sarnovský, moderátor: „Českí vedci objavili látku, ktorá zastaví vírus Zika, presnejšie znemožní jeho ďalšie rozmnožovanie v tele napadnutého človeka. Vedľajším produktom účinnej látky je tiež to, že dokáže liečiť aj pacientov, ktorých nakazili všadeprítomné kliešte svojou encefalitídou."

Anton Adamčík, redaktor: „A toto je ten rukolapný výsledok tímu českých vedcov z brnianskeho Výskumného ústavu veterinárneho lekárstva."

doc. RNDr. Růžek Daniel, PhD., šéf tímu VÚVeL (preklad z češtiny): „V tejto chvíli poznáme látky, ktoré fungujú, ktoré zaberajú na vírus kliešťovej encefalitídy a vírus Zika."

Anton Adamčík: „Ide o organické látky, ktoré na úrovni DNA blokujú vírusom možnosť nakopírovať sa a tým a namnožiť. Českí vedci pred dvomi rokmi začali testovať tieto látky na vírusoch kliešťovej encefalitídy."

doc. RNDr. Růžek Daniel, PhD.: „Testovali sme súbor štyridsiatich látok, z nich päť sa ukázalo byť aktívnych."

Mgr. Eyer Luděk, PhD., Výskumný ústav veterinárneho lekárstva (preklad z češtiny): „Tam sme tieto látky testovali najprv na bunkových kultúrach a následne aj na zvieracích myších modeloch."

Anton Adamčík: „Tu je dobre vidieť že množenie vírusu prudko pokleslo. Počas výskumu však vo svete vypukla epidémia Ziky a vedci dostali skvelý nápad."

doc. RNDr. Růžek Daniel, PhD.: „Sme si vraveli, tieto dva vírusy sú podobné, príbuzné, tie naše látky by trebárs mohli fungovať aj na Ziku, a to sa potvrdilo."

Anton Adamčík: „Pochopiteľne, že toto ešte nie je hotový liek pre pacienta, ale dá sa povedať, že je jeho základnou zložkou."

doc. RNDr. Růžek Daniel, PhD.: „V tejto chvíli my ponúkame určité výsledky a je otázka, či sa tých výsledkov ujme nejaká farmaceutická spoločnosť."

Anton Adamčík: „Vývoj lieku na encefalitídu je už na rozhodnutí farmaceutických firiem. Pokiaľ však ide o Ziku, chvíľu ešte musia počkať."

Mgr. Eyer Luděk: „Tam zatiaľ všetky naše publikované výsledky sú na úrovni testov na bunkových kultúrach."

Anton Adamčík: „A najbližšie budú pokračovať na myšiach, ktoré si však musia najskôr zmodifikovať."

doc. RNDr. Růžek Daniel, PhD.: „My už zhruba vieme ako na to, ale tie výsledky ešte v tejto chvíli nie sú."

Anton Adamčík: „Aj napriek tomu dosiahnuté výsledky tohto vedeckého tímu vyvolávajú veľký záujem verejnosti a odborníkov nielen v Česku, ale aj v zahraničí."

Publikované z monitoringu STORIN, s. r. o.

virológia