Vedci objavili novú planétu veľmi podobnú Zemi

30. 08. 2016

Tímu astronómov sa podarilo objaviť planétu, na ktorej by mohol existovať život. Teleso podobné naše Zemi obieha okolo svojej hviezdy blízko našej Slnečnej sústavy. Vedci tak budú mať šancu dozvedieť sa o novom objave viac.

logo Televíznej stanice TA 3 (26. 08. 2016; Televízna stanica TA 3; Dobré správy; 20.00; por. 8/12; Michal Dzúrik , Petra Ázacis)

Petra Ázacis, moderátorka: „Názory na otázku, či sme vo vesmíre sami, sa rôznia. Tímu astronómov sa však podarilo objaviť planétu, na ktorej by mohol existovať život. Teleso podobné naše Zemi obieha okolo svojej hviezdy blízko našej Slnečnej sústavy. Vedci tak budú mať šancu dozvedieť sa o novom objave viac."

Michal Dzúrik, redaktor: „Planétu vedci pomenovali Proxima b podľa hviezdy Proxima Centauri, okolo ktorej obieha. Z približne 3,5‑tisíca planét, ktoré sa astronómom podarilo objaviť za uplynulých dvadsať rokov, je k nám najbližšie. Od Zeme je vzdialená len štyri svetelné roky, čo je asi 40 triliónov kilometrov."

Ansgar Reiners, vedec: „Na základe pozorovaní predpokladáme, že planéta má zhruba o 30 percent vyššiu hmotnosť ako Zem, to znamená, že nemôže byť vytvorená z plynov, ale je pevná. Človek by teda po jej povrchu mohol chodiť."

Michal Dzúrik: „Proxima b krúži okolo svojej hviezdy v tzv. obývateľnej zóne. Znamená to, že na nej môže byť voda v tekutom skupenstve, čo je dôležitá podmienka pre život. Druhá vec, ktorá vedcov zaujíma, je atmosféra."

Ansgar Reiners: „Ak by planéta nemala atmosféru, teplota na jej povrchu by bola mínus 40 stupňov Celzia, ak ale atmosféru má, môže skleníkový efekt zvýšiť teplotu až nad nulu, čo sú podmienky pre existenciu tekutej vody."

Michal Dzúrik: „Podľa odborníkov môže byť problémom pre život samotná hviezda Proxima Centauri. Patrí k tzv. červeným trpaslíkom. Tieto hviezdy vyžarujú ultrafialové a röntgenové žiarenie, ktoré je pre živý organizmus veľmi nebezpečné. Keďže je ale Proxima b, takpovediac, naším susedom, vedci majú veľmi priaznivé podmienky, aby mohli nový objav veľmi dôkladne preskúmať. Michal Dzúrik, TA 3."

Publikované z monitoringu STORIN, s. r. o.

astronómia

Využívate aktivity Národného centra pre popularizáciu vedy a techniky v spoločnosti?

Áno