Odvrátená tvár sociálnych médií

11. 01. 2017

nesociálne médiaPrieskum Kaspersky Lab odhalil odvrátenú  tvár sociálnych médií: Túžba uspieť za každú cenu môže vyvolať negatívne emócie a ovplyvniť naše priateľstvá v reálnom svete.

Sociálne médiá sa stali neoddeliteľnou súčasťou našich životov. Mnohí sme si v nich našli spôsob, ako ostať v kontakte so svojimi blízkymi či priateľmi a ako sa s nimi podeliť o svoje zážitky. Nedávny prieskum spoločnosti Kaspersky Lab však ukázal, že aktivity na sociálnych sieťach v nás môžu vyvolať aj negatívne pocity. Vo väčšine prípadov išlo o sklamanie z nedosiahnutia očakávaného počtu „lajkov“, pričom 42 % respondentov sa priznalo k žiarlivosti, keď ich známi boli úspešnejší so svojimi príspevkami ako oni. A nezriedka sa nájdu aj takí, ktorých šťastnejší život priateľov na sociálnych sieťach privádza k závisti a frustrácii. 

Prieskum spoločnosti Kaspersky Lab, ktorého sa zúčastnilo 16 750 respondentov z celého sveta, odhalil frustráciu ľudí zo sociálnych médií. Ukázalo sa, že ľudia často opúšťajú sociálne siete s negatívnymi pocitmi, a to z rôznych dôvodov. Tie v mnohých prípadoch dokonca potlačia všetky pozitívne zážitky či skúsenosti. 

Väčšina ľudí (65 %) využíva sociálne siete na to, aby ostala v kontakte s priateľmi, známymi či kolegami, alebo len  kvôli pobaveniu (60 %). Mnohí trávia hodiny vytváraním vlastného digitálneho profilu plného pozitívnych momentov, uverejňujú príspevky, ktoré ich zaujali či pobavili (61 %) a s veľkou obľubou zdieľajú svoje zážitky z dovoleniek či prázdnin (43 %).

nesociálne média 1Nie je preto prekvapujúce, že až 72 % ľudí vadí na sociálnych sieťach reklama, ktorá je podľa nich stále dotieravejšia a prerušuje ich v online komunikácii. Dôvodov na frustráciu je však oveľa viac.  Napriek tomu, že sa väčšina teší z interakcie na sociálnych sieťach, nie vždy odchádzajú zo svojej online návštevy s pozitívnymi pocitmi. Rozpačito na nich môžu pôsobiť napríklad aj veselé príspevky priateľov plné zážitkov z dovoleniek, osláv či iných úspechov. Pretože práve tie môžu v ľuďoch vyvolať závisť, ba dokonca žiarlivosť nad tým, že si niekto užíva život viac než oni. V prieskume totiž uviedlo napríklad až 59 % respondentov, že boli nešťastní po vzhliadnutí príspevkov z osláv, na ktoré neboli pozvaní. V mnohých prípadoch (45 %) vyvolali v ľuďoch negatívne emócie aj šťastné príspevky z dovoleniek. Rovnako frustrujúco pôsobí na niektorých prezeranie si vlastných príspevkov z minulosti, najmä ak majú pocit, že kedysi prežívali oveľa priaznivejšie obdobie ako v súčasnosti.

K podobným záverom došiel aj ďalší z prieskumov spoločnosti Kaspersky Lab zameraný na vzťah používateľov k sociálnym sieťam. V ňom až 78 % percent respondentov potvrdilo, že zvažujú zrušenie svojho profilu na sociálnych sieťach, no boja sa straty svojich digitálnych spomienok, fotografií či kontaktu s priateľmi. Udržanie kontaktu s priateľmi a blízkymi môže byť problematické. Na problém s uchovaním digitálnych spomienok však našla spoločnosť Kaspersky Lab riešenie.

Čo dávame na sociálne médiá: Klinutím zväčšite obr.

grafZdroj:https://blog.kaspersky.com/digital-depression/13781/

„Náš život na sociálnych sieťach sa dostáva do bludného kruhu. Na jednej strane využívame každú príležitosť na to, aby sme sa podelili o pozitívne udalosti z nášho reálneho života na obľúbených sociálnych platformách a tešili sa z interakcie,“ vysvetľuje Evgeny Chereshnev, vedúci sekcie Sociálnych médií v spoločnosti Kaspersky Lab a dodáva: „Ale rovnako uvažujú a postupujú všetci, čo môže v konečnom dôsledku vyvolať úplne opačný efekt. Často sme totiž okamžite po prihlásení sa do svojho účtu doslova bombardovaní množstvom veselých fotografií a príspevkov od priateľov. Až sa nám nakoniec zdá, že každý si užíva život viac ako my. To môže u mnohých vyvolať negatívne pocity. Stále viac sa preto stretávame s prípadmi, kedy ľudia zvažujú odstránenie svojho profilu a odchod zo sociálnej siete. Mnohí sa však obávajú tohto kroku, pretože sa obávajú straty prístupu k množstvu dôležitých spomienok uložených vo svojich profiloch.“ nesociálne médiá 2

V snahe pomôcť ľuďom slobodnejšie sa rozhodnúť o tom, či ostať na sociálnej sieti, alebo ju opustiť bez straty digitálnych spomienok, vyvinula spoločnosť Kaspersky Lab novú aplikáciu. FFForget umožní používateľom zálohovať si všetky svoje spomienky zdieľané na sociálnych sieťach, pričom ich umiestni do bezpečného a šifrovaného úložiska. Tak sa budú môcť slobodne rozhodnúť, či ostať, alebo opustiť sieť bez toho, aby stratili to, čo k nim patrí – ich digitálne životy.

Aplikácia FFForget bude čoskoro sprístupnená. Záujemcovia sa môžu registrovať na ffforget.kaspersky.com, kde nájdu všetky informácie, aktualizácie, môžu poskytnúť spätnú väzbu a získať rýchly prístup k aplikácii.  

O spoločnosti Kaspersky Lab  

Kaspersky Lab patrí medzi popredné svetové spoločnosti zaoberajúce sa kybernetickou bezpečnosťou. Bola založená v roku 1997. Dlhodobú analýzu hrozieb, ako aj dlhoročné skúsenosti voblasti internetovej bezpečnosti využíva spoločnosť Kaspersky Lab pri vývoji bezpečnostných riešení a služieb zameraných na ochranu podnikov, kritických infraštruktúr, štátnych či vládnych inštitúcií, ale aj bežných spotrebiteľov po celom svete. Portfólio spoločnosti Kaspersky Lab zahŕňa komplexné riešenia voblasti ochrany koncových bodov, ako aj množstvo špecializovaných bezpečnostných riešení aslužieb poskytujúcich účinnú ochranu proti sofistikovaným aneustále sa vyvíjajúcim digitálnym hrozbám. Viac ako 400 miliónov používateľov a 270 tisíc korporátnych klientov po celom svete využíva na svoju ochranu technológie ariešenia vyvinuté spoločnosťou Kaspersky Lab. 

 

Viac informácií nájdete na www.kaspersky.sk alebo www.kaspersky.com 

Informácie a ilustračné obrázky nám poskytla Monika Révayová, Grayling Slovakia.

Uverejnila: MI

 


 

Kľúčové slová:
informačné a komunikačné technológie , sociálne vedy , výskum, štatistika, tlačová správa

Odbory vedy a techniky:
Spoločenské vedy

Tlač