Archeologické nálezy pri Nitre

15. 11. 2017

logo Rozhlasovej stanice Regina(14. 11. 2017; Rozhlasová stanica Regina; Žurnál Rádia Regina; 17:00; por. 8/13; Dáša Hodálová/Stano Lažo)

Stano Lažo, moderátor: „Archeológovia vykopali v posledných mesiacoch množstvo nových nálezov v lokalite pri Nitre, kde práve stavajú automobilku Jaguar Land Rover. Len pred pár týždňami tu objavili aj kostru človeka, ktorého obyvatelia v dobe bronzovej považovali za svojho duchovného vodcu, teda šamana. Celkovo sa pod vedením Slovenskej akadémie vied na Slovensku robí asi dvesto archeologických výskumov ročne."

Dáša Hodálová, redaktorka: „S výskumom v priemyselnom parku pri Nitre sa začalo ešte v minulom roku. V oblasti našli pozostatky obydlí prvých obyvateľov spred asi sedemtisíc rokov. Celá oblasť však bola v minulosti zaplavovaná riekou Nitra. Bývalí osadníci sa tak tritisíc rokov pred naším letopočtom najviac sústreďovali v južnej časti na vrchole terénnej duny. Z tohto obdobia pochádzajú aj nálezy kedysi dlhých kolových domov prvých roľníkov. Dopĺňa archeologička Monika Gabulová."

Monika Gabulová, archeologička: „Našli sme osadu z neskorej doby kamennej, detských kostričiek z neskorej doby kamennej. Taktiež nejaké pece, takzvané zásobnice, to sú vlastne jamy, ktoré slúžili na uskladnenie potravín."

Dáša Hodálová: „Len prednedávnom archeológovia v inej oblasti odkryli aj kostru pravdepodobne šamana zo staršej doby bronzovej. Identifikovali ho podľa šperku z kostí, ktorý mal na hlave. Pohlavie i vek však podľa archeologičky Klaudie Daňovej určí až ďalšia analýza."

Klaudia Daňová, archeologička: „Predpokladáme, že každá tá komunita mala nejakého patróna, ktorý proste tú komunitu nejako duchovne viedol, alebo teda na ktorého sa ľudia obracali. Takže nájsť niečo podobné by bolo naozaj úžasné."

Dáša Hodálová: „Tento rok sa vedcom podaril aj zriedkavý nález v Lučivnej zo sedemnásteho až osemnásteho storočia –  vyše osemsto strieborných mincí, ale aj pliešky, ktorými vyplácali baníkov, aby skutočné peniaze neprepili. Vysvetľuje riaditeľ Archeologického ústavu Slovenskej akadémie vied v Nitre Matej Ruttkay."

Matej Ruttkay, riaditeľ Archeologického ústavu Slovenskej akadémie vied v Nitre: „Aby chodili poctivo do roboty, čo aj dnes máme možno problém, tak ich vyplácali najprv takýmito plieškami, a potom na konci mesiaca im to vymenili za normálne peniaze. Tie pliešky poznáme z písomných prameňov, ale v realite ich máme strašne málo."

Dáša Hodálová: „Aktuálne archeológovia pokračujú na asi dvesto výskumoch po celom Slovensku. Na viacerých miestach vďaka ich výsledkom vystavali napríklad presné kópie slovenských obydlí."

Publikované z monitoringu STORIN, s. r. o.

historické vedy a archeológia