Kométa je opäť na dohľad

10. 02. 2017

Kométa, ktorú objavili aj československí astronómovia zo Skalnatého plesa je po rokoch znovu na dohľad. Okrem zelenej kométy bude možné z piatka na sobotu pozorovať aj čiastočné zatmenie Mesiaca.

logo Televíznej stanice STV 1(09. 02. 2017; Televízna stanica STV 1; Správy RTVS; 19:00; por. 9/25; Ivana Ratkovská,Viliam Stankay)

Viliam Stankay, moderátor: „Po rokoch je opäť na dohľad kométa, ktorú objavili aj československí astronómovia zo Skalnatého plesa ešte v roku 1948. Výnimočná je tým, že má zelenú farbu. Voľným okom bude možné tento týždeň sledovať aj tieňové zatmenie Mesiaca."

Ivana Ratkovská, redaktorka: „K Slnku sa vracia raz za viac ako päť rokov a vďaka zmesi rôznych plynov horí nazeleno. Kométu s priemerom približne jeden kilometer po prvý raz spozorovali nezávisle od seba v Japonsku a na Skalnatom plese. Dvojica československých astronómov Antonín Mrkos a Ľudmila Pajdušáková a japonský vedec Minoru Honda sú zapísaní ako jej objavitelia."

Dušan Tomko, Astronomický ústav SAV Stará Lesná: „Bola klasifikovaná v päťdesiatych rokoch ako nejaká špinavá snehová guľa pozostávajúca z prachu, plynu, ľadu, vodného ľadu či CO ľadu, čiže nejaký je to pozostatok z formovania slnečnej sústavy."

Ivana Ratkovská: „Vesmírna snehová guľa je aktuálne od Zeme vzdialená dvanásť miliónov kilometrov. Pozorovať ju môžete ďalekohľadom vo východnej časti oblohy v súhvezdí Orla."

Marek Husárik, Astronomický ústav SAV Stará Lesná: „Okolo nejakej štvrtej hodiny nadránom už by sme ju mohli vidieť."

Dušan Tomko: „V sobotu jedenásteho februára dosiahne svoje maximum. Predpokladá sa, že mohla by dosiahnuť až jasnosť šiestej magnitúdy, to je tak na hranici pozorovateľnosti voľným okom."

Ivana Ratkovská: „Astronómovia dokážu aj na dvanásť miliónov kilometrov preskúmať dráhu kométy, prípadne jej možné nečakané odchýlky, a nielen to."

Dušan Tomko: „Koľko prachu a plynu vypudzuje zo svojho jadra, dokážeme zistiť chemické zloženie daného jadra kométy a možno nejaký vývoj v čase."

Ivana Ratkovská: „Okrem zelenej kométy bude možné z piatka na sobotu pozorovať aj čiastočné zatmenie Mesiaca. Žiaľ, bude len slabo viditeľné. Prejaví sa tým, že Mesiac bude vyzerať, ako by mal nasadenú čiapku. Jeho maximum očakávajú astronómovia v noci po pol druhej."

Publikované z monitoringu STORIN, s. r. o.

astronómia