Vyšlo prvé tohoročné číslo časopisu Akadémia/Správy SAV

22. 02. 2017

RNDr. Imrich Barák, DrSc., na obálke časopisu Akadémia/Správy SAV č. 1/2017Pred časom sa Správy SAV zmenili z mesačníka na dvojmesačník. V súvislosti so zmenou periodicity, mení sa aj názov časopisu zo Správy SAV na Akadémia s podtitulom Správy SAV. Tradície tohto periodika sa však nemenia. Naďalej bude prinášať profily, rozhovory, analýzy i autorské materiály vedcov, pripomína v úvode nového čísla vedúci redaktor Martin Podstupka. Ďalej, okrem iného, uvádza: „Ľudia v SAV sú to, čo tento časopis najviac zaujíma. Rozpráva ich príbehy. Oni sa s jeho čitateľmi delia o svoju motiváciu, skúsenosti, úspechy a niekedy i prehry. Aj preto, že veda a projekty s ňou súvisiace sú pre nich obvykle viac než zamestnanie. Časopis je taký, lebo jednoducho nie je lepšia metóda, ako písať o takej špecifickej, pestrej, ambicióznej a zložitej inštitúcii, ako je Slovenská akadémia vied.“

Z obsahu prvého tohtoročného čísla dvojmesačníka SAV Akadémia/SprávySAV vyberáme:

Predseda SAV prof. Pavol ŠajgalíkLepšia komunikácia a teda viac dôvery. Systém v dohodách o rozpočte. Transformácia akadémie, spájanie ústavov na báze dobrovoľnosti. To boli hlavné body programu, ktorý prezentoval krátko po zvolení pred dvomi rokmi predseda SAV Pavol Šajgalík. Ako sa ich podarilo naplniť? O tom sa dozviete v rozhovore na s. 4 – 6.

Bunkové delenie, programovaná bunková smrť a obalové proteíny spór. Na tieto otázky sa už roky špecializuje Imrich Barák z Ústavu molekulárnej biológie SAV  (foto na titulke časopisu). Muž, ktorý získal na jeseň Cenu za vedu a techniku v kategórii Osobnosť vedy a techniky (s. 8 – 10).

Geológom poskytujú staré banské diela dobrý študijný materiál. Hoci vedia, ako vznikali ložiská a môžu skúmať archívne vzorky. No ich výskumné techniky sa vyvíjajú a tak možnosť navštíviť „stariny“, získať nový materiál a ten analyzovať týchto expertov stále láka (Čaro starých baní, s. 18 – 20).

Dr. Zuzana Vargová, riaditeľka Encyklopedického ústavu SAV

„Myslím si, že naša práca je vo veľkej miere veľmi blízka vedeckej. Minimálne v tom, že niekedy pracujeme s pôvodnými zdrojmi, skúmame originálne materiály,“ hovorí Zuzana Vargová, riaditeľka Encyklopedického ústavu SAV. Hotový je už ôsmy zväzok Encyclopaedie Beliany z dielne tohto ústavu. Ako sa encyklopédia tvorí a ako sa zmení? Rozhovor pod názvom Tanec medzi fľašami je na s. 11 – 13.

Chemický ústav SAV sa zmenil na špičkové európske pracovisko. Jeho hlavní aktéri za to platili energiou, nervami a aj časom, ktorý mohli venovať vlastným ambíciám vo vedeckej práci. No hovoria, že to bolo dôležité. Cenu SAV za budovanie infraštruktúry pre vedu na jeseň prevzali dvaja vedci z tejto inštitúcie – Ján Mucha a Vladimír Pätoprstý (s. 16 – 17).

Časopis Akadémia/Správy SAV prináša aj bilanciu dvadsaťpäťročného fungovania siete SANET, pohľad na to, ako uspela SAV so svojim projektom Centra excelentnosti pre využitie pokročilých materiálov CEMEA, materiál, ako sa zo znalostnej ekonomiky stáva znalostná spoločnosť a ďalšie články.

Zdroj: Aktuality SAV a PDF časopisu Akadémia/Správy SAV 1/2017