Počas Dňa Zeme sa uskutočnil Pochod za vedu

24. 04. 2017

Ľudia vo všetkých častiach sveta oslavujú Deň Zeme, tento rok sa pri tejto príležitosti koná aj protest s názvom Pochod za vedu. Tisíce ľudí vyšli do ulíc svetových metropol, aby poukázali na dôležitosť vedeckých výskumov. Do projektu sa zapojilo aj Slovensko Pochodom za vedu v Bratislave. Monitoring médii STORIN priniesol záznamy, z ktorých vyberáme:

logo Televíznej stanice STV 1V rámci Dňa Zeme protestovali vedci

(22. 04. 2017; Televízna stanica STV 1; Správy RTVS; 19:00; por. 8/23; Filip Minich/Viliam Stankay)

Viliam Stankay, moderátor: „Vedci vyšli do ulíc. Protestovali vo viac než päťsto mestách po celom svete. Pri príležitosti Dňa Zeme chcú upozorniť, že klimatická zmena je vážny problém, ktorý treba riešiť. Mnohým sa nepáči, že americký prezident Donald Trump to spochybňuje, zosmiešňuje a hrozí, že Amerika odstúpi od parížskej klimatickej dohody."

Filip Minich, redaktor: „Odlesňovanie, znečistenie ovzdušia, vody aj pôdy. Obrovská spotreba plastov, prehnaný rybolov, elektroodpad, emisie z dopravy a priemyslu. Roztápanie ľadovcov, sucho. Životný štýl ľudstva podľa vedcov planéta Zem nezvláda. Po celom svete dnes upozorňujú na to, že veda môže pomôcť. Potrebuje však podporu."

Robin Ince, britský vedecký novinár: „Je veľmi dôležité, aby si ľudia uvedomovali, že celá naša spoločnosť stojí na vede a technológiách. Pozrite sa tu máte kameru. Pozrite koľko je tu telefónov. Všetko okolo nás je dielom vedy, no ľudia to berú automaticky, až znudene. Je veľmi dôležité, aby sme mali také vlády a politikov, ktorí podporujú vedcov v boji proti klimatickej zmene či pri tvorbe nových technológií."

Filip Minich: „Celosvetový protest iniciovali americkí vedci. Myšlienka vznikla v rámci odporu proti plánom Trumpovej administratívy na odstúpenie od klimatickej dohody či zoškrtanie rozpočtu na vedu. V Spojených štátoch sa očakáva obrovská účasť."

Maria Pohle, protestujúca vedkyňa v Berlíne: „Musíme bojovať za vedu a fakty, a samozrejme proti alternatívnym faktom. Veda je ohrozená nielen v Amerike, ale aj v Európe a inde na svete."

Filip Minich: „Vedci chcú upozorniť aj na šírenie rôznych neoverených informácií internetom. Takzvané alternatívne fakty sú fenoménom posledných rokov, pričom rôzni populistickí politici ich šíria tiež. Vedcov rozčuľuje, že čoraz viac ľudí zdieľa články o tom, ako globálne otepľovanie nespôsobuje človek, očkovanie škodí, že lietadlá postrekujú ľudí chemikáliami a stovky iných vedecky neoverených informácií. Malý protest bol aj v Bratislave."

Peter Wachter, organizátor pochodu za vedu v Bratislave: „Treba sa ozvať. Treba vlastne proti týmto nezmyslom a bludom bojovať, postaviť sa."

Filip Minich: „Deň Zeme si ľudia pripomínajú dvadsiateho druhého apríla už od roku 1970. Vtedy vyšlo do ulíc vyše dvadsať miliónov Američanov, ktorí demonštrovali za zdravé životné prostredie. Vzniklo tým svetové environmentálne hnutie."

Pochod za vedu

logo Rozhlasovej stanice Slovensko(22. 04. 2017; Rozhlasová stanica Slovensko; Rádiožurnál Slovenského rozhlasu; 18:00; por. 4/12; Marián Kukelka/Oto Görner)

Oto Görner, moderátor: „Tisíce vedcov a študentov vyšli do ulíc po celom svete, aby podporili vedu v čase narastajúcej sily alternatívnych a nepodložených informácií na internete. Do projektu sa zapojilo aj Slovensko Pochodom za vedu v Bratislave. Symbolicky na Deň Zeme si mohli ľudia pred budovou Starej tržnice v centre mesta vyskúšať pilotovanie raketoplánu, ale napríklad aj pozorovať Slnko."

Marián Kukelka, redaktor: „Vedecká práca je založená na overiteľných faktoch a v čase, keď sa spoločnosťou šíria klamstvá a polopravdy je dôležité na to upozorniť, tvrdí organizátor akcie Peter Vachter zo združenia Slovenské planetáriá."

Peter Vachter, združenie Slovenské planetáriá: „V týchto časoch, keď rôzne alternatívne fakty a hoaxy a konšpiračné teórie sa štyria po internete, chceme prispieť k tomu, aby verejnosť otvorila oči, aby nezískavali tieto alternatívne fakty väčšiu silu v spoločnosti."

Marián Kukelka:„Návštevníci akcie si mohli pozrieť projekt prvej slovenskej vesmírnej družice alebo aj špeciálny simulátor raketoplánu. Najväčší záujem mali ľudia o špeciálne ďalekohľady. Hovorí Juraj Kubica."

Juraj Kubica: „Jeden je na nočné pozorovanie, ktorým sme tu ukázali blízke objekty na Zemi a druhý je špeciálny ďalekohľad priamo na pozeranie Slnka a ako vyzerá cez špeciálne filtre."

Marián Kukelka: „Účastníci podujatia odchádzali spokojní a ako priznali, o mnohé veci obohatení."

Účastníčka podujatia 1: „Bola som nadšená z toho a hlavne ma fascinujú tie akože vesmírne veci a telesa, tak človek môže tak zistiť aký komplexný je náš vesmír."

Účastníčka podujatia 2: „Videla som červenú škvrnu ako keby ale nebolo vidieť celé Slnko."

Marián Kukelka: „Pochod zastrešilo celosvetové hnutie na podporu vedy s názvom March for Science, teda pochod za vedu. Organizácia vznikla ako reakcia na zvolenie Donalda Trumpa americkým prezidentom a jeho škrtom v oblasti vedy."

Deň Zeme a pochod za vedu

logo Televíznej stanice TA 3(22. 04. 2017; Televízna stanica TA 3; Hlavné správy; 18.30; por. 13/18; Róberta Gregorová / Zuzana Závodská, Jozef Dúbravský)

Jozef Dúbravský, moderátor: „Ľudia vo všetkých častiach sveta dnes oslavujú Deň Zeme, tento rok sa pri tejto príležitosti koná aj protest s názvom Pochod za vedu. Tisíce ľudí vyšli do ulíc svetových metropol, aby poukázali na dôležitosť vedeckých výskumov. Vyvrcholením podujatí bude večerný pochod v americkom hlavnom meste Washington."

Róberta Gregorová, reportérka TA 3: „Celosvetové podujatia s názvom Deň Zeme a Pochod za vedu odštartovali obyvatelia Austrálie a Nového Zélandu. Okrem pripomenutia, aké dôležité je chrániť životné prostredie a propagovania vedy majú akcie aj politický podtón, najmä v Spojených štátoch sa veda v poslednom čase dostala pod veľký tlak. Američania nesúhlasia so škrtmi, ktorými chce prezident Trump obmedziť výdavky na vedecký výskum a ochranu životného prostredia."

Austrálčanka: „Prišla som sem, lebo verím v reálny výskum založený na dôkazoch. Som veľmi znepokojená z toho, akým smerom sa vyvíja politika."

Austrálčan: „Myslím si, že ak je pre ľudí niečo nepohodlné, veľmi rýchlo to začnú jednoducho ignorovať. Úlohou nás vedcov je, aby mali ľudia dostatok informácií a mohli tak niečo urobiť pre životné prostredie."

Róberta Gregorová: „Do medzinárodných akcií sa zapojili desiatky nezávislých vedeckých spoločností, lekári, astronómovia, biológovia aj viaceré celebrity. Hovoria, že moderná civilizácia vyrástla na vedeckom poznaní a preto je od neho závislá."

Brit: „Myslím si, že je veľmi dôležité, aby ľudia vedeli, že celá naša spoločnosť je poháňaná vedou a technológiou. Pozrite sa, čo všetko je okolo nás  – kamery, mobilné telefóny, a podobne. Je veľmi dôležité, aby si vlády a politici uvedomovali dôležitosť takéhoto napredovania a tiež klimatických zmien."

Róberta Gregorová: „Po celom svete je nahlásených viac ako 500 pochodov, jeden z nich bol aj v Bratislave."

Publikované z monitoringu STORIN, s. r. o.

popularizácia vedy a techniky

Iné

Využívate aktivity Národného centra pre popularizáciu vedy a techniky v spoločnosti?

Áno