Meteorit ožiaril Slovensko

18. 05. 2017

Podľa Astronomického ústavu Slovenskej akadémie vied išlo o prelet bolidu, teda meteoritu s mimoriadne vysokou jasnosťou. Zelené teleso s veľkým chvostom bolo vidieť na Liptove, v Bratislave aj v Košiciach. Bolid smeroval na Ukrajinu.

Televízna stanica Markíza_logo(17. 5. 2017; Televízna stanica Markíza; Prvé Televízne noviny; 17:00; por. 8/10; Viktor Vincze)

Viktor Vincze, moderátor: „Meteorit včera v noci ožiaril Slovensko. Viacerí diváci sa nám ozvali, že videli preletieť zelenú guľu s chvostom a veľký záblesk, ktorý ožiaril nočnú oblohu. To, že sa niečo zaujímavého dialo na nočnej oblohe, spozorovali viacerí ľudia po celom Slovensku. Podľa Astronomického ústavu Slovenskej akadémie vied išlo o prelet bolidu, teda meteoritu s mimoriadne vysokou jasnosťou. Zelené teleso s veľkým chvostom ste videli na Liptove, v Bratislave, aj v Košiciach. Bolid sa objavil na oblohe presne o 22:54:36 hod. Smeroval na Ukrajinu. Či tam aj dopadol zatiaľ nie je jasné, pretože mohol zhorieť ešte v atmosfére."

Radovan Tulinský, Ružomberok (telefonát): „Boli sme v aute, išli sme z práce, nad kopcami na horizonte asi na sekundu veľkou rýchlosťou zelenej farby to bol objekt, za ním chvost ako iskry alebo plameň. Zaletelo to za kopec, vtedy bol záblesk veľký takého oranžového svetla."

Patrik Bucko, Košice: „Zrazu som videl ako sa celá obloha rozžiarila a vlastne preletel meteor, ktorý zhasol 2 sekundy na to, čo sa objavil."

Marek Husárik, Astronomický ústav SAV Tatranská Lomnica: „Malé vesmírne teliesko, odhad je, že iba malo teda pár desiatok centimetrov. Zanechalo po sebe svetelnú stopu, ktorá trvala vyše 2,5 sekundy. Ak teda niečo z neho prežilo, tak dopadlo to na územie Ukrajiny."

(MB)

(17. 5. 2017; Televízna stanica Markíza; Televízne noviny; 19:00; por. 21/28; Danica Kleinová, Patrik Švajda, Lenka Vavrinčíková)

Patrik Švajda, moderátor: „Meteorit ožiaril Slovensko. Stalo sa to včera v noci."

Lenka Vavrinčíková, moderátorka: „Viacerí diváci sa nám ozvali, že videli preletieť zelenú guľu s chvostom a veľký záblesk, ktorý ožiaril nočnú oblohu."

Patrik Švajda: „ Zisťovali sme, čo presne sa stalo."

Danica Kleinová, redaktorka: „Že sa niečo zaujímavého dialo na nočnej oblohe spozorovali viacerí ľudia po celom Slovensku. Jeden z našich divákov bol krátko pred jedenástou v noci ešte hore. Svoj zážitok opisuje takto."

Danica Kleinová: „Ďalšia žena spozorovala preblesk na ceste medzi Bratislavou a Sereďou. Aj Ružomberčan Radovan ostal za volantom auta v noci poriadne prekvapený."

Radovan Tulinský, Ružomberok (telefonát): „Asi na sekundu veľkou rýchlosťou zelenej farby to bol objekt, za ním chvost ako iskry alebo plameň. Zaletelo to za kopec, vtedy bol záblesk veľký takého oranžového svetla."

Danica Kleinová: "Prelet bolidu, teda meteoritu s mimoriadne vysokou jasnosťou potvrdzuje aj Astronomický ústav Slovenskej akadémie vied. Bolid sa objavil na našej oblohe presne o 22:54:36 hod.

Danica Kleinová: „Naposledy sa takýto úkaz odohral rovno pred našou kamerou. V správnom čase na správnom mieste bol pred rokom náš kolega. Pred objektívom mu padla z oblohy ohnivá guľa. Odborníkov videosekvencia okamžite zaujala."

(začiatok archívneho záznamu, TN 21. 2. 2016)

Vladimír Bahýl: „Toto je veliká, veliká vzácnosť." (koniec archívneho záznamu, TN 21. 2. 2016)

Danica Kleinová: „Takýto bolid sme mohli vidieť nad Slovenskom aj na konci októbra pred 2 rokmi. Preletel nad Poľskom a začal žiariť vo výške 102 kilometrov a veľké predstavenie si užili východniari aj v apríli 2015. Úkaz v atmosfére sa podarilo zachytiť na autokameru."

(začiatok archívneho záznamu, TN 7. 4. 2015)

Viktor, autor videa: „Šoféroval som, znenazdajky som zbadal na oblohe vlastne ten letiaci predmet. Našťastie som mal zapnutú autokameru." (koniec archívneho záznamu, TN 7. 4. 2015)

Danica Kleinová: „A nakoniec marec 2010, nad Slovenskom vybuchol meteorit. Takto zachytila jeho pád jedna z kamier vo viac ako 100 kilometrov vzdialenej obci. Astronómovia vtedy hovorili o udalosti roka. Jeho úlomky sa našli pri dedinke Vyšný Klátov neďaleko Košíc. Podrobný výskum ukázal, odkiaľ k nám prišiel."

(začiatok archívneho záznamu, TN 14. 2. 2012)

Marek Husárik, Astronomický ústav SAV Tatranská Lomnica: „Z oblasti ... pásu asteroidov medzi Marsom a Jupiterom." (koniec archívneho záznamu, TN 14. 2. 2012)

Danica Kleinová: „Zatiaľ majú astronómovia zo včerajšieho preletu pár fotiek, zháňajú ďalšie. Možno tento krátky, ale vzácny úkaz nakrútili auto či priemyselné kamery a za tieto zábery by boli vďační. Kde a či naozaj tento meteor dopadol na Ukrajine zatiaľ nie je jasné. Odborníci zatiaľ vypočítavajú aj to, v akej výške preletel nad Slovenskom. Redakcia a Danica Kleinová, televízia Markíza."

Publikované z monitoringu STORIN, s. r. o.

(MB)