Slovenský projekt, ktorý dokáže zmeniť filmový priemysel

17. 07. 2017

Mladí Slováci, ktorých si všimol už aj Hollywood majú recept v podobe vlastného patentu, aby mohli vytvoriť 3D záznam ľudskej postavy. Šikovní vývojári zo Studia 727 zostrojili zariadenie, ktoré okrem menších objektov dokáže do virtuálneho sveta preniesť dokonca aj samotného herca.

logo Televíznej stanice TA 3(16. 07. 2017; Televízna stanica TA 3; Svet technológií; 17.45; por. 2/4; ‑ / Ľubo Straka)

Ľubo Straka, moderátor: „Väčšina filmov sa dnes už nezaobíde bez digitálnych efektov, ktoré dotvoria atmosféru. Na plátne sa tak objavia 3D budovy v reálnej podobe, ktoré inak neexistujú, alebo sa zo zopár vojakov dá postaviť digitálna armáda s tisíckami bojovníkov. A čo tak preniesť reálneho človeka do filmu v digitálnej podobe? A prečo nie? Šikovní vývojári zo Studia 727 zostrojili zariadenie, ktoré okrem menších objektov dokáže do virtuálneho sveta preniesť dokonca aj samotného herca. Zisťoval som, ako to funguje, no zároveň ma zaujímalo aj to, ako to vnímajú herci, režiséri a producenti."

Redaktorka: „Digitalizácia v prostredí filmu môže byť aj transformáciou subjektov a objektov z reálneho sveta na trojdimenzionálne počítačové modely. No a tie sa dajú akýmkoľvek spôsobom využívať vo virtuálnom prostredí. K dispozícii je niekoľko metód snímania v závislosti od toho, aký veľký je objekt, či je statický, a záleží aj na tom, z akého materiálu sa skladá. Z tohto pohľadu je zrejme najkomplikovanejšia digitalizácia človeka, pretože aj keď stojí na mieste, je v neustálom miernom pohybe. Mladí Slováci, ktorých si všimol už aj Hollywood však majú na to recept v podobe vlastného patentu."

Ladislav Dedík, Studio 727: „Aby ste mohli vytvoriť 3D záznam takejto ľudskej postavy, tak musíte mať v jednom okamihu, v jednom čase nasnímaných z množstva pozícií tú postavu. Čím máte lepšie vykrytú celú tú postavu, o to lepší máte v podstate výsledok."

Redaktorka: „Využíva sa k tomu tzv. fotogrametrická metóda, čo je snímanie prostredníctvom viacerých objektívov, ktoré sú strategicky rozmiestnené na rôznych pozíciách okolo objektu. Slovenskí vývojári na čele s Lacom Dedíkom zo Studia 727 však chceli dosiahnuť čo najlepšie výsledky, a tak si zostrojili vlastný fotogrametrický systém, ktorý sa skladá z poriadneho množstva fotoaparátov."

Ladislav Dedík: „My snímame túto postavu z viac ako 180 pozícií, kde sú fotoaparáty od 20 megapixlov až cez 36‑metapixlovové fotoaparáty, až k 80‑megapixlovým zase formátom, ktorými vieme dosiahnuť skutočne vysoký detail, kde je zachytená pokožka, póry, všetky tieto veci."

Redaktorka: „Okrem presvedčivého 3D modelu však tento systém dokáže zachytiť a zdigitalizovať aj textúru, čiže povrch, no a tu sa už k slovu dostávajú výkonné kamery, ktoré nasnímajú postavu vo veľmi krátkom čase, čím sa získajú informácie o tom, ako pokožka vníma dopadajúce svetlo."

Ladislav Dedík: „Na snímanie textúr využívame samozrejme všetky snímacie zariadenia. Nasníma sa to pri rozptýlenom svetle, ale popri tom snímame s kamerou, ktorá je schopná snímať vo vysokom rozlíšení a vysokom počte snímok, viac ako 1 000 frémov za sekundu."

Redaktorka: „Aby mohol animátor pracovať s 3D modelom postavy tak, aby aj jej pohyby pôsobili uveriteľne, je potrebné, aby bol človek nasnímaní v rôznych pózach. No ani to nemusí byť postačujúce. A tak sa slovenská technológia sústredí aj na tie najmenšie detaily."

Jana Kvantiková, herečka: „Je to strašne široké, že čo všetko treba nasnímať, či už teda mimiku, gestá, nejaký ako keby pohyb, ale samozrejme statický, alebo rôzne akože výrazy tváre, a pri tom všetkom musím zachovať v tom takú určitú svoju prirodzenosť."

Redaktorka: „Takto vytvorené digitálne postavy by sa mohli využiť nielen v masových filmových scénach, ale mohli by zaskočiť aj za herca pri nejakých kaskadérskych kúskoch, alebo ako jeho náhrada, ak je nutné vytvárať komplikovanú masku. Technológie teda napredujú raketovou rýchlosťou a už dnešné digitálne triky 727‑ky sú na vysokej úrovni. Otázkou teda je, či skutočného herca nenahradí ten virtuálny."

Roman Luknár, herec: „Myslím si, že toho herca nenahradí tá technológia. Ako, myslím si, pre istý čas časť divákov to bude ako, je to v poriadku, videl som tak všetko, emócie, ale potom určite sú aj diváci, ktorí chcú vidieť naozaj opravdivé emócie. Tú dušu, ktorú vidíš na tej tvári, na tých očiach, lebo to ide s tým, čo vnímam, čo počujem, čo vidím, a to dochádza sem do tej duše, a to sa prejavuje na tej tvári. Takže neviem, že či to bude v tých detailných záberoch. Nebude to čitateľné, že to nie som ja, ale to som ja síce, ale som rozhýbaný nejakou technológiou."

Redaktorka: „Z novodobých filmových digitálnych techník sa pritom tešia aj producenti. Technológie totiž rozhodne pomôžu skrátiť a zjednodušiť celú výrobu."

Deana Jakubisková, filmová producentka: „Technológia na jednej strane veľmi posunula možnosti hlavne pre filmovanie hlavne v tej trikovej záležitosti, ale myslím si i v takej pre mňa ako pre producenta stavby, že napríklad môžete odkresľovať, môžete vytvárať svety. Toto má budúcnosť ako to umenie štylizovať, posúvať niekam, hrať sa s tým, a dávať to úplne iné dimenzie. Ale nie je to o tom, že to nahradí živého človeka."

Redaktorka: „Moderným technológiám sa pritom nevyhýba ani jeden z najznámejších slovenských režisérov, ktorý má s filmovými trikmi bohaté skúsenosti."

Juraj Jakubisko, filmový režisér: „Triky sú zvláštne v tom, že proste nejakým spôsobom zase sa film stáva snom, a ja si myslím, že dôležité pre každého tvorivého umelca je túto technológiu použiť, ale ešte vymýšľať, použiť ju takýmto spôsobom, akým ešte nebola použitá, umožniť proste sen, ktorý máte v sebe. Tá technológia triková nie je samospasiteľná, je vždycky spojená s niečím, proste čo má nejaký význam. Ja si myslím, že pre rozprávku a pre tak ako veci nevšedné sú tie triky už nepostrádateľné."

Redaktorka: „Možno sa tak vďaka digitálnych technológiám aj zo slovenskej dielne Studia 727 dočkáme i vzkriesenia pôvodných herečiek rolí Perinbaby a Zubatej v pripravovanom pokračovaní rozprávky o Perinbabe. Fotogrametrický systém sa však dá využiť aj pre digitalizáciu rôznych statických objektov, a to nielen pre filmový priemysel, no o tom si povieme nabudúce.

Publikované z monitoringu STORIN, s. r. o.

(MI)

Kľúčové slová:
technológie

Odbory vedy a techniky:
Technické vedy

Tlač