Diaľnice nie sú všeliekom na nedostatok práce v zaostalých krajoch Slovenska

01. 08. 2017

Vyplýva to z analýzy Inštitútu finančnej politiky, ktorý vypočítal, že mieru evidovanej nezamestnanosti pomôžu v týchto regiónoch znížiť len o necelé 2 percentá. Obyvatelia hladových dolín vraj potrebujú predovšetkým kvalitné vzdelanie a začlenenie neprispôsobivých občanov do pracovného procesu.

Televízna stanica TA 3 - logo(30. 07. 2017; Televízna stanica TA 3; Hlavné správy; 18.30; por. 3/14; Andrej Horváth, Zuzana Straková Wenzlová)

Zuzana Straková Wenzlová, moderátorka: „Diaľnice nie sú všeliekom na nedostatok práce v zaostalých krajoch Slovenska. Vyplýva to z analýzy Inštitútu finančnej politiky, ktorý vypočítal, že mieru evidovanej nezamestnanosti pomôžu v týchto regiónoch znížiť len o necelé dve percentá. Obyvatelia hladových dolín vraj potrebujú predovšetkým kvalitné vzdelanie a začlenenie neprispôsobivých občanov do pracovného procesu."

Andrej Horváth, redaktor: „Príkladom okresu, ktorý dlhodobo trápi vysoká nezamestnanosť, je Rožňava. Prácu tam nemá takmer každý piaty obyvateľ. Odborníci sa pozreli na to, čo by sa zmenilo, keby už v roku 2011 bola postavená zo Zvolena do Rožňavy rýchlostná cesta."

Lucia Šrámková, riaditeľka Inštitútu finančnej politiky: „Zistili sme, že znižuje mieru nezamestnanosti v okrese o 0,9 až 1,6 percentuálneho bodu, čo je teda mierny vplyv."

Andrej Horváth: „Minister dopravy s výsledkami analýzy nesúhlasí. Upozorňuje na to, že v krajoch, ktoré majú diaľničné spojenie, sa nezamestnanosť pohybuje okolo desať percent. Pre investorov je totiž cestná infraštruktúra jeden z rozhodujúcich faktorov pre výstavbu nového podniku."

Árpád Érsek (Most-Híd), minister dopravy a výstavby: „Neviem si predstaviť, aby do tej lokality, kde nie sú hotové komunikácie, či cestné alebo iného rázu, by tam došli nejakí podnikatelia, alebo nejaké firmy, ktoré by si tam chceli založiť spoločnosť."

Lucia Šrámková: „Vidíme to na príklade Banskej Bystrice, kde doposiaľ po R1 neprišla takpovediac strategická investícia. Zatiaľ Jaguar sa podarilo umiestniť len do okolia Nitry, čo naznačuje, že pre tieto veľké automobilky je kľúčová vzdialenostná štruktúra od subdodávateľskej siete."

Andrej Horváth: „Dobudovanie cestnej infraštruktúry na Slovensku je podľa ekonómov dôležité. Rozhodujúci vplyv na znižovanie nezamestnanosti má ale podľa nich najmä úroveň vzdelania obyvateľov."

Viliam Páleník, vedecký pracovník Ekonomického ústavu SAV (telefonát): „Keď sme zaujali ako skupina vedeckých pracovníkov stanovisko k uvoľneniu dlhovej brzdy, kde hlavná motivácia a veľakrát aj jediná je výstavba diaľnic, tak my sme upozornili, že máme aj iné potreby, ktoré sú možno dôležitejšie."

Andrej Horváth: „Slovensko patrí medzi päť krajín s najväčšími regionálnymi rozdielmi v Európskej únii. V súčasnosti sa na našom území stavia deväť úsekov diaľnic a rýchlostných ciest."

Publikované z monitoringu STORIN, s. r. o.

(MB)

Kľúčové slová:
stavebné inžinierstvo, sociálne vedy , vzdelávanie, doprava

Odbory vedy a techniky:
Technické vedy, Spoločenské vedy

Tlač