Popularizácia fyziky

04. 09. 2017

V Martine sa stretli desiatky učiteľov fyziky, aby sa popasovali s odvekým problémom. Snažia sa prísť na to, ako zaujať žiakov počas výučby predmetu, ktorý je podľa prieskumov najmenej obľúbený. Dvojica pedagógov má na to odpoveď a jeden z nich sa stal vďaka tomu dokonca učiteľom roka v rámci celej Európy.

logo Televíznej stanice TA 3 (02. 09. 2017; Televízna stanica TA 3; Hlavné správy; 18.30; por. 9/16; Peter Revús/Gabriela Marchevská)

Gabriela Marchevská, moderátorka: „V Martine sa stretli desiatky učiteľov fyziky, aby sa popasovali s odvekým problémom. Snažia sa prísť na to, ako zaujať žiakov počas výučby predmetu, ktorý je podľa prieskumov najmenej obľúbený. Dvojica pedagógov má na to odpoveď a jeden z nich sa stal vďaka tomu dokonca učiteľom roka v rámci celej Európy."

Peter Revús, redaktor: „Pre väčšinu žiakov je fyzika ako školský predmet veľmi náročná, a preto nie je ani obľúbená. Dvojica učiteľov z jedného z najstarších gymnázií na Slovensku ale dokazuje opak. Deti za ich prezentáciou fyziky cestujú do Martina až z Českej republiky. V týchto dňoch sa u nich vzdelávajú aj učitelia."

Ivan Šabo, spoluzakladateľ Centra popularizácie fyziky: „Kantor sa bojí, hlavne títo mladí, sa boja, že keď im pokus nevyjde, že je to pre nich zlé. A hanbia sa potom. Ale podľa môjho názoru práve na nevydarenom pokuse sa niekedy dá viac ukázať ako na tom najlepšie vydarenom, lebo tam musia rozmýšľať."

Peter Revús: „Úspech fyziky v Martine spočíva v jednoduchých a praktických pokusoch. Na ich základe dokážu učitelia vysvetliť celý princíp vedy a hlavne zaujať. Všimla si to aj Európska fyzikálna spoločnosť a zakladateľa centra Jozefa Beňušku ocenila titulom najlepšieho európskeho učiteľa fyziky."

Jozef Beňuška, zakladateľ Centra popularizácie fyziky: „Robiť experimenty s nenáročnými pomôckami, jednoduchými (?) pomôckami bez nejakej veľkej matematiky, vtedy odchádzajú spokojní. Vtedy sa im tá fyzika páči vydržia pri nej, neutekajú od nej preč."

Peter Revús: „Pokusy v jedinečnom centre si vyskúšalo aj približne 40 učiteľov, ktorí bojujú pravidelne s nezáujmom žiakov. Niektoré experimenty preto vyskúšajú aj na vlastných hodinách."

Daniela Waresová, učiteľka Gymnázia v Krompachoch: „Ja osobne som si vyskúšala výrobu elektromagnetu. Aj keď je to vec, ktorú som poznala, jednoducho boli tam také podmienky, kde to išlo veľmi rýchlo."

Daniela Mačejková, učiteľka ZŠ v Oščadnici: „Je to pre mňa veľkým prínosom, aby som mohla ja kvalitnejšie učiť a zároveň vlastne aj zabezpečiť, aby deti pochopili tému."

František Kundracik, zástupca vedúceho Katedry experimentálnej fyziky: „To je chronický ten istý okruh škôl s tými istými učiteľmi, ktorí sa tým deťom venujú a z tých škôl potom samozrejme chodia deti, tí žiaci ktorí majú náskok, majú hlbšie vedomosti a tí potom patria aj k tým najlepším študentom u nás na univerzite."

Peter Revús: „Fyzikálne centrum v Martine navštívi ročne vyše 2‑tisíc žiakov. Podobné zariadenie je na Slovensku zatiaľ jediné."

Publikované z monitoringu STORIN, s. r. o.
(MI)


Kľúčové slová:
fyzikálne vedy

Odbory vedy a techniky:
Prírodné vedy

Tlač