Zmeny v školstve v roku 2017

03. 01. 2018

Rok 2017 priniesol v školstve viacero zmien. Do konca leta ministerstvu šéfoval Peter Plavčan, v septembri ho vystriedala Martina Lubyová. Dôvodom bolo sporné čerpanie eurofondov na výskum a inovácie. Rezortom zarezonovala aj príprava školskej reformy, ktorej ciele by chcela ministerka predstaviť po novom roku.

logo Televíznej stanice TA 3(27. 12. 2017; Televízna stanica TA 3; Správy; 14.10; por. 1/1; Lucia Lukušová/Alfonz Šuran)

Alfonz Šuran, moderátor: „Rok 2017 priniesol v školstve viacero zmien. Do konca leta ministerstvu šéfoval Peter Plavčan, v septembri ho vystriedala Martina Lubyová. Dôvodom bolo sporné čerpanie eurofondov na výskum a inovácie. Rezortom zarezonovala aj príprava školskej reformy, ktorej ciele by chcela ministerka predstaviť po novom roku."

Lucia Lukušová, redaktorka: „Novela zákona o financovaní škôl, ktorú schválil parlament, priniesla niekoľko noviniek. Jednou z nich je škôlka zadarmo pre 5 500 detí. Ide o deti staršie ako tri roky, ktorých rodičia poberajú dávku v hmotnej núdzi. Štát bude škôlkam posielať na každé takéto dieťa približne 14 eur. Rezort si od novinky sľubuje socializáciu najchudobnejších a v budúcnosti aj lepšie výsledky celonárodného testovania žiakov."

Peter Plavčan (nom. SNS), minister školstva (7.6.2017): „Sa domnievame, že aj toto opatrenie prispeje k tomu, aby deti, ktoré sú v rodinách v hmotnej núdzi, sa dostali do materskej školy a dostali tam odborné vedenie od skúsených pedagógov."

Romana Kanovská, riaditeľka NÚCEM (7.6.2017): „21‑percentná priemerná úspešnosť v teste s matematiky nám hovorí, že určite tam nezvládajú zložitejšie, komplexnejšie úlohy, či už sú to dajme tomu nejaké úlohy na kombinatoriku."

Lucia Lukušová: „Vláda v lete odsúhlasila zvyšovanie platov učiteľom o šesť percent. Učitelia si tak od septembra prilepšili približne o 60 eur. Proti zvyšovaniu miezd boli samosprávy, pod ktoré patrí 25‑tisíc pedagógov v škôlkach, centrách voľného času, v základných umeleckých školách a školských klubov detí. Na vyššie platy museli starostovia v rozpočte nájsť približne osem miliónov eur."

Peter Plavčan (24.7.2017): „Ide o historický okamih, ktorý znamená vrátenie úcty vážnosti učiteľskému stavu a povolaniu. A je to jeden z hlavných prvkov reformy."

Michal Kaliňák, hovorca ZMOS‑u (): „ZMOS zároveň žiada rezort školstva o zavedenie systémových zmien v oblasti regionálneho školstva, napríklad vo vzťahu k sieti škôl a tiež vo vzťahu k financovanie neštátnych škôl a školských zariadení z rozpočtov miest a obcí."

Lucia Lukušová: „Deviatkom pribudla v septembri hodina dejepisu navyše. Namiesto dvoch sa histórii venujú tri hodiny týždenne. Cieľom je, aby sa školáci dozvedeli viac o nebezpečenstvách extrémizmu a rasizmu. Ministerstvo školstva pedagógom odporúča, aby so žiakmi chodili na exkurzie do koncentračných táborov, historickým udalostiam sa venovali viac do hĺbky a učenie im vysvetľovali moderne a viac pútavo."

Katarína Pajtíková, učiteľka dejepisu na ZŠ a MŠ Česká, Bratislava (22.10.2017): „Je to predmet, kde sa žiaci učia prezentovať svoje myšlienky, komunikovať medzi sebou, s učiteľom, nejaké tie názory a tá jedna hodina je na to veľmi málo."

Lucia Lukušová: „Testovanie piatakov bolo uplynulý rok neisté. Exminister Peter Plavčan naň v rozpočte nevyčlenil peniaze. Jeho nástupkyňa Martina Lubyová však na tento účel dodatočne našla 166‑tisíc eur. Koncom novembra tak mohli školy overiť vedomosti žiakov prvého stupňa. Podľa rezortu je tento test dôležitý. Mnohí učitelia ale oponujú, že neodráža skutočnú úroveň základných škôl. Navyše, ak sa na ňom žiak nezúčastní, v náhradnom termíne ho písať nemusí."

Ján Papuga, riaditeľ ZŠ Riazanská v Bratislave (21.9.2017): „Na základe matematiky a slovenčiny sa hodnotí celá škola, čo sa dá veľmi dobre zneužiť."

Matúš Stračiak, hovorca ministerstva školstva: „Keď v rámci testov PISA Slovensko klesá stále hlbšie, my potrebujeme mať takýto nástoj pravidelne celoplošne, by sme vedeli diagnostikovať, v čom sú naše problémy a aby sme vedeli urobiť aj pripadnú nápravu."

Lucia Lukušová: „O viac ako polmiliardový balík peňazí z eurofondov na podporu dlhodobého strategického výskumu a vývoja a tiež priemyselných centier sa uchádzali podnikatelia, univerzity a Slovenská akadémia vied. Osem univerzít dostalo zamietavú odpoveď na svoje projekty, v ktorých mali mať väčšinový podiel. Neúspešní uchádzači aj opozícia upozorňovali na to, že milióny sa ušli menším spoločnostiam, ktoré s výskumom nemajú skúsenosti. Vtedajší minister školstva Peter Plavčan dal obe výzvy financované z eurofondov preveriť."

Peter Plavčan (26.7.2017): „Výzva nie je nastavená na to, aby dostali prioritne finančné prostriedky tí, ktorí výskum robili v minulosti. Táto výzva je nastavená aj na to, aby sa podporovalo partnerstvo a zároveň, aby do výskumu vstupovali aj ďalší."

Veronika Remišová (OĽaNO), poslankyňa NR SR (26.7.2017): „Napríklad výskumný projekt za 25 miliónov eur, ktorého cieľom bolo zabezpečenie trvalej udržateľnosti oceliarskeho priemyslu na Slovensku. Tento projekt hodnotil lekár kardiológ."

Lucia Lukušová: „V polovici augusta Peter Plavčan oznámil po roku a pol odchod zo svojej funkcie. Urobil tak po niekoľkotýždňovej kritike pre kauzu prerozdeľovania eurofondov na výskum a inovácie."

Peter Plavčan (17.8.2017): „Po zrelej úvahe abdikujem z postup ministra školstva, , výskumu a športu Slovenskej republiky. Pretože to, čo sa dialo v posledných dňoch, prekročilo všetky medze a ja potrebujem chrániť svoju rodinu."

Lucia Lukušová: „O necelý mesiac po Plavčanovom odchode na ministerskú stoličku zasadla nominantka Slovenskej národnej strany Martina Lubyová. V ministerských kruhoch nie je žiadnym nováčikom. V minulosti pôsobila ako právna poradkyňa rezortu financií, aj ako členka kolégia ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny. Je prvá služobná cesta smerovala do Bruselu vysvetľovať problémové čerpanie eurofondov."

Martina Lubyová (nominantka SNS), ministerka školstva (13.9.2017): „Momentálne by som sa chcela zamerať na intenzívny kontakt s Bruselom. Ísť do Bruselu, možno už budúci týždeň, stretnúť sa tam s kompetentnými ľuďmi a zistiť priamo na mieste, čo nám vyčítajú, ako to vieme odstrániť."

Lucia Lukušová: „Kontrola Najvyššieho kontrolného úradu ukázala, že výskumná agentúra pri riadení európskych fondov porušovala princípy objektívnosti a transparentnosti. Kontrolóri tiež agentúre vyčítali, že nedostatočne zabezpečila odbornosť hodnotiteľov. Po prevalenom škandále preto šéfka školského rezortu prijala opatrenia na zvýšenie transparentnosti čerpania eurofondov."

Daniela Bolech Dobáková, hovorkyňa Najvyššieho kontrolného úradu: „Takto zle nastavený proces umožnil jednému hodnotiteľovi bez preukázania odborných skúseností až 16 projektov z troch oblastí úplne inej špecializácie."

Martina Lubyová: „Vytvárame novú databázu hodnotiteľov. Sprísňujeme spôsob použitia kritérií v praxi pomocou novej príručky hodnotiteľov a nových pravidiel činnosti Výskumnej agentúry. Obnovujeme činnosť rady Výskumnej agentúry."

Lucia Lukušová: „Učiteľom základných, stredných a vysokých škôl od nového roka platy nezvýšia. Vláda a školskí odborári na kolektívnom vyjednávaní zhodu nenašli. Dôvodom má byť to, že ich platy zvýšili už tento rok o šesť percent. Navyše odborári odmietli podpísať memorandum, ktorým by sa zaviazali do konca volebného obdobia nevyvíjať žiadne nátlakové aktivity vo vzťahu k vláde. Platy ale porastú zamestnancom štátnej a verejnej správy a nepedagogickým zamestnancom, čiže upratovačkám, školníkom či kuchárkam. Od roku 2018 im pridajú o 4,8 percenta."

Pavel Ondek, predseda OZ pracovníkov školstva a vedy (2.11.2017): „Nič nám nebude ostávať, len dať jasne najavo, že nie sme spokojní s tým, ako sa vláda stará o slovenské školstvo."

Redaktor: „Pôjdete aj do ulíc? (?)"

Pavel Ondek: „Je to pravdepodobné."

Tatiana Kmecová, tlačový odbor Úradu vlády SR (20.11.2017): „Odborový zväz školstva nesúhlasil s týmto znením, ako keby kolektívnej zmluvy, takže oni nie sú začlenení do tejto dohody."

Lucia Lukušová: „V polovici marca rezort predstavil dokument Učiace sa Slovensko, ktorý napísalo šesť expertov. Odborná aj laická verejnosť k nemu autorom poslala takmer 4‑tisíc pripomienok. Vyše 200‑stranový dokument obsahuje napríklad individuálny prístup k žiakom, slovné hodnotenia namiesto číselného či blokové vyučovanie. Práve individuálneho prístupu sa učitelia obávajú najviac."

Alena Petáková, riaditeľka Združenia základných škôl: „Zreálniť s tým, čo bude možné vykonať a čo bude môcť si učiteľ spraviť v rámci tej individualizácie, čo sa tým myslí a zároveň čo to pre dieťa znamená."

Lucia Lukušová: „Hoci dokument má ministerstvo na stole už od septembra, prvý akčný plán bude hotový v januári. Budú v ňom zahrnuté úlohy, ktoré chce rezort školstva zaviesť do praxe počas najbližších dvoch rokov. Ministerstvo školstva bude v roku 2018 hospodáriť s rozpočtom viac ako 1 miliardy 300 miliónov eur. Koľko financií pôjde na školskú reformu, zatiaľ rezort neoznámil."

 

Publikované z monitoringu STORIN, s. r. o.

(MI)

Kľúčové slová:
vzdelávanie

Odbory vedy a techniky:
Iné

Tlač