Digitálne zručnosti

14. 02. 2018

Podľa viacerých expertov nám reálne hrozí, že o niekoľko rokov nebudeme mať dostatok kvalifikovaných pracovníkov v IT sektore. Riešenie môže byť jednoduché – motivovať a osloviť viac dievčat.

logo Televíznej stanice Markíza(13. 02. 2018; Televízna stanica Markíza; Televízne noviny; 19:00; por. 8/30; Dávid Vido/Patrik Švajda; Zlatica Švajdová Puškárová)

Patrik Švajda, moderátor: „Sú obklopení najmodernejšími technológiami, ale nevedia ich využívať a nemajú ani záujem študovať vedu a techniku."

Zlatica Švajdová Puškárová, moderátorka: „Áno, podľa viacerých expertov nám reálne hrozí, že o niekoľko rokov nebudeme mať dostatok kvalifikovaných pracovníkov v IT sektore."

Patrik Švajda: „Riešenie môže byť jednoduché – motivovať a osloviť viac dievčat."

Dávid Vido, redaktor: „Život bez smartfónu si mladí nevedia predstaviť. Využívajú ho, ale iba na zábavu. Študovať vedu a techniku sa im vraj nechce."

Marcela Havrilová, riaditeľka pre oblasť školstva v Microsoft Slovensko: „Nevidia zmysel, prečo by sa tieto veci mali učiť a ako ich využijú v živote."

Dávid Vido: „Podľa prieskumu si vie predstaviť až 45 % dievčat na základných školách svoju kariéru vo vede a technike."

Ivana Pichaničová, Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania: „Žiaci si uvedomujú, že štúdium tohto predmetu, alebo týchto predmetov je pre ich budúce zamestnanie zaujímavé, alebo budú mať lepší plat a podobne."

Dávid Vido: „Už dnes ale chýba na Slovensku viac ako 13 tisíc IT špecialistov. Túto medzeru by mohli vyplniť práve dievčatá."

Emil Fitoš, prezident IT Asociácie Slovenska: „Sú to analytické pozície, sú to pozície projektových manažérov."

Dávid Vido: „Napriek výhodám záujem o takéto vzdelanie klesá."

Ivana Pichaničová: „Keď ten predmet nie je pre nich zážitkový, keď im nespôsobuje takú radosť zo spoznávania, tak jednoducho nepritiahne veľa, veľký počet žiakov a hlavne dievčat."

Dávid Vido: „Mladí, no predovšetkým dievčatá, strácajú záujem o vedu a techniku približne v dvanástich rokoch. Chýba im podpora u rodičov a učiteľov."

Ivana Pichaničová: „Môže to byť to, akým spôsobom sa prírodné vedy na Slovensku učia, že sa učia tak, ako sa učili pred dvadsiatimi rokmi."

Michal Bartók, Štátny inštitút odborného vzdelávania: „Že naozaj sa nám nestáva, že niektoré deti sú v podstate zručnejšie v tých IT technológiách."

Dávid Vido: „Peniaze na ich doškolenie chcú kompetentní získať aj z európskych prostriedkov."

Michal Bartók: „Ja verím, že v rámci, minimálne v rámci čerpania štrukturálnych fondov."

Dávid Vido: „Príkladom toho, že matika, fyzika a nové technológie sa oplatí študovať, je aj táto učiteľka z Malaciek. Vďaka nim sa dostala do amerického vesmírneho centra, kde si skúsila aj simulovaný pobyt na Marse."

Júlia Jánošíková, učiteľka: „Veda v spojení s IT je neskutočne krásna a dokáže nám dať, aj tým žiakom teda, odpovede na veľa vecí, ktoré stretnú."

Dávid Vido: „Podľa odborníkov, ak sa nepodarí zastaviť odliv mozgov v IT sektore, pocítiť to môže celá naša spoločnosť."

Emil Fitoš: „Môže nastať aj odliv výroby a teda obchod fabrík a všetky tie negatívne javy, ktoré sa spájajú s nezamestnanosťou."

Dávid Vido: „Dávid Vido, televízia Markíza."

Publikované z monitoringu STORIN plus, s. r. o.

(MI)

Kľúčové slová:
informačné a komunikačné technológie

Odbory vedy a techniky:
Technické vedy

Tlač