Nová európska smernica má motivovať firmy k prechodu na čisté technológie

08. 02. 2018

Europoslanci odobrili smernicu, ktorá nás má posunúť k napĺňaniu Parížskej klimatickej dohody. Doterajší systém predaja emisných povoleniek dostatočne nemotivoval firmy investovať do čistých technológií. Európska únia bude vydávať menej emisných povoleniek a pre najväčších znečisťovateľov bude opäť ťažšie nakúpiť si výnimky.

Rozhlasová stanica Expres - logo(7. 2. 2018; Rozhlasová stanica Expres; Infoexpres; 12.00; por. 1/6; Tomáš Škarba, Mária Kašiarová)

Mária Kašiarová, moderátorka: „Ochrana životného prostredia tak, aby to neohrozilo európsky priemysel, a aby firmy neodchádzali do tretích krajín. Europoslanci odobrili smernicu, ktorá nás má posunúť k napĺňaniu Parížskej klimatickej dohody. Dianie v europarlamente v Štrasburgu sleduje priamo na mieste Tomáš Škarba."

Tomáš Škarba, redaktor: „Doterajší systém predaja emisných povoleniek dostatočne nemotivoval firmy investovať do čistých technológií. Uviedol to exminister životného prostredia a europoslanec Mosta-Híd József Nagy."

József Nagy, (Most-Híd), europoslanec, bývalý minister životného prostredia: „Nikto nebol veľmi nútený investovať do nových technológií, lebo oveľa lacnejšie bolo kúpiť lacné povolenky na trhu, a tým sa voči štátu, voči Európskej únii preukázať, že splnili svoje kvóty."

Tomáš Škarba: „Európska únia bude vydávať menej emisných povoleniek a pre najväčších znečisťovateľov bude opäť ťažšie nakúpiť si výnimky. Komisia zároveň vyčlení balík peňazí na podporu modernizácie priemyslu."

József Nagy: „Má byť podobný systém ako eurofondy, budú určené rámcovo na určité ciele, a potom zase vlády budú mať v rukách voľnosť rozhodnutia."

Tomáš Škarba: „Týmto chce firmy najmä odradiť, aby svoje prevádzky nepresťahovali. Europoslanec a šéf SaS Richard Sulík smernicu nepodporil. Ochranu životného prostredia podľa neho dosiahneme iba tak, ak podporíme intenzívny vývoj čistých nízkouhlíkových technológií."

Richard Sulík, europoslanec, predseda SaS: „Treba sa dívať aj na druhú stranu mince, a to je, že znevýhodňujeme potom európskych producentov, tí následne majú snahu produkovať v zahraničí, kde nie sú tak prísne normy, no a to nikam nevedie, lebo prichádzame o pracovné miesta."

Tomáš Škarba: „Na Slovensku považuje Sulík za nemysliteľnú podporu Hornonitrianskych baní. V tomto regióne podľa neho musíme investovať do výstavby cestnej a do modernizácie železničnej dopravy."

Richard Sulík: „Špeciálne na Hornej Nitre situácia je taká, že nie ďaleko odtiaľ, nejakých 80 kilometrov, Jaguar štartuje veľkú výrobu priemyselnú a bude potrebné obsadiť tisícky pracovných miest, no a to, čo môže štát urobiť v tejto veci, je podporiť infraštruktúru."

Tomáš Škarba: „Smernicu, ktorá si dáva za cieľ znížiť produkciu emisií aspoň o 40 percent do roku 2030, musí ešte odobriť Rada ministrov členských krajín."

Publikované z monitoringu STORIN plus, s. r. o.

(MB)

Kľúčové slová:
strojárstvo , inovácie, technológie, doprava, energia, energetika

Odbory vedy a techniky:
Technické vedy

Tlač