Úspešný dizajnér zo Slovenska

12. 03. 2018

Jozef Kabaň je príkladom, že Slovensko vie automobilovému priemyslu ponúknuť nielen montážne haly, ale aj profesionálov s kvalitným vzdelaním.

logo Televíznej stanice Markíza(11. 03. 2018; Televízna stanica Markíza; Televízne noviny; 19:00; por. 19/27; Marek Gudiak/Lenka Vavrinčíková; Jaroslav Zápala)

Lenka Vavrinčíková, moderátorka: „V jeho autách sa vozia multimilionári, ale aj milióny bežných smrteľníkov. Vychyteným automobilkám už niekoľko rokov šije karosérie na mieru Slovák z Námestova."

Jaroslav Zápala, moderátor: „Jozef Kabaň je príkladom, že Slovensko vie automobilovému priemyslu ponúknuť nielen montážne haly, ale aj profesionálov s kvalitným vzdelaním."

Jozef Kabaň, automobilový dizajnér: „Auto si myslím, že je bude naberať na svojej hodnote a bude sa stávať niečím, čo sme si možno pred pár rokmi ani nevedeli predstaviť. Ja si myslím, že auto ešte len začne byť atraktívne."

Marek Gudiak, redaktor: „Práve nemecká automobilka Volkswagen odštartovala kariéru slovenského dizajnéra, no Bugatti Veyron jej dal odrazu vyššiu rýchlosť."

Jozef Kabaň: „Človek mal tú obľúbenú prácu a už v podstate už iba robil ako len to šlo."

Marek Gudiak: „Po tom, čo navrhol exteriér tohto super športiaka zamieril do Mladej Boleslavi, kde českej automobilke pomohol pri viacerých modeloch získať rešpekt. No a rešpekt medzi dizajnérmi áut má aj Kabaň. Dnes totiž žije v Mníchove a navrhuje bavoráky. Do tejto silnej nemeckej automobilky vstúpil Slovák iba pred pár mesiacmi, no všetko si vyžaduje svoj čas a tak prvé autá s jeho rukopisom vyjdú na cestu najskôr až o 4 roky."

Jozef Kabaň: „Teším sa veľmi a uvidíme čo to prinesie."

Marek Gudiak: „O svojej práci by dokázal rozprávať celé hodiny."

Jozef Kabaň: „Z pohľadu na ten dizajn je to len ten, poviem teraz ten prvotný zážitok z toho exteriéru, z toho pohľadu na tú dynamickú alebo veľmi sebavedomú stavbu toho auta, ale zároveň je to aj také to prepojenie zážitku prichádzam k autu, akým spôsobom ma to auto trebárs privíta, akým spôsobom trebárs nastupujem doňho, ten prechod a taká tá, také to prepojenie tých zážitkov a tá technológia, ktorá sa s tým samozrejme intenzívne prepája, vytvoriť ten celok."

Marek Gudiak: „No a hoci Jozef Kabaň študoval aj na prestížnej londýnskej kráľovskej univerzite, na svoju slovenskú alma mater nedá dopustiť."

Jozef Kabaň: „Bratislavská Vysoká škola výtvarných umení je silná škola a samozrejme vznikajú tam noví a noví úspešní možno dizajnéri, ale nielen dizajnéri, aj iní umelci."

Marek Gudiak: „Aby však Slovensko už nebolo v Európe vnímané len ako montážna dielňa, kde vzdelaní ľudia nenájdu adekvátne uplatnenie, tak na to podľa Kabaňa nestačí len zmeniť úroveň školstva."

Jozef Kabaň: „Vytrvalosť je možno tá vec, ktorá musí potom ale prísť od toho jedinca a tam to školstvo môže inšpirovať, ale už potom je to na jedincovi."

Marek Gudiak: „Z mníchovskej automobilky vyjdú na cesty autá s rukopisom Slováka až o niekoľko rokov a tak Jozef Kabaň už dnes musí hľadieť do budúcnosti, no a v nej sa vraj rozhodne počíta aj s autonómnymi autami, či alternatívnymi pohonmi."

Jozef Kabaň: „Určite téma budúcnosti a dá sa povedať, že nie veľmi vzdialenej budúcnosti."

Marek Gudiak: „Nie veľmi vzdialenej, to znamená?"

Jozef Kabaň: „Dožijeme sa toho."

Marek Gudiak: „Marek Gudiak, televízia Markíza."

Publikované z monitoringu Slovakia Online s.r.o.

(MI)

Kľúčové slová:
strojárstvo , duševné vlastníctvo

Odbory vedy a techniky:
Technické vedy

Tlač