Českí genetici získali kompletný genóm pšenice

27. 08. 2018

logo Rádio Slovensko(26. 08. 2018; Rádio Slovensko; Rádiožurnál Slovenského rozhlasu; 18:00; Boris Kršňák/Marián Kukelka)

Marián Kukelka, moderátor: „Českým genetikom sa v medzinárodnej spolupráci podaril prelomový úspech, ktorý by mohol pomôcť pri výžive stále rastúcej populácie človeka. Získali kompletný genóm pšenice, čo je dôležitý krok pri ďalších možnostiach jej genetických úprav. Výsledky publikovali v prestížnom časopise Science.“

Boris Kršňák, redaktor: „Prečítať genóm pšenice nie je také jednoduché ako by sa zdalo. Vďaka jej vývoju je totiž päťkrát väčší ako genóm človeka. Prečo, to v Českej televízii vysvetľoval Jaroslav Doležal z Ústavu experimentálnej biológie akadémie vied.“

Jaroslav Doležal, Ústav experimentálnej biológie Českej akadémie vied: „Jej genóm sa vlastne skladá z troch častí a každá pochádza z iného druhu trávy. Tým sa tiež skomplikovala práca vedcov, pretože sa skladá z troch veľmi podobných častí.“

Boris Kršňák: „Bez poznania genómu pšenice by sa však vedci nedostali ďalej. Teraz podľa Jaroslava Doležala môžu pokračovať šľachtitelia.“

Jaroslav Doležal: „Mala by pomôcť šľachtiteľom, pretože im poskytneme informácie, ktoré im umožnia rýchlejšie šľachtenie a lacnejšie šľachtenie.“

Boris Kršňák: „Poznanie genómu pšenice a možnosti jej ďalšieho šľachtenia je veľmi dôležité. Veď v najbližších tridsiatich rokoch by mal počet ľudí na Zemi vzrásť o ďalšie dve miliardy.“

Jaroslav Doležal: „Jediné riešenie je vyšľachtiť nové odrody, ktoré budú mať vyššie výnosy.“

Boris Kršňák: „Genetika robí vo vede veľké pokroky. Mnohí sa však stále na ňu pozerajú s obavami. Profesor Doležal ich nemá.“

Jaroslav Doležal: „Také testy, tak dôkladné testovanie tým nepodlieha žiadna iná metóda šľachtenia, žiadna iná odroda.“

Boris Kršňák: „Vedci zatiaľ poznajú genóm len jednej odrody pšenice. Poznávanie tých ďalších však už bude menej náročné, pretože ich môžu porovnávať s už známym genómom.“

Publikované z monitoringu Slovakia Online s.r.o.

Pôdohospodárske vedy