Clo na dovoz áut z EÚ do USA

23. 08. 2018

Zavedenie dvadsaťpäťpercentného cla na dovoz áut z Európskej únie do Spojených štátov, ktoré oznámil prezident Donald Trump, by mohlo negatívne ovplyvniť aj slovenskú ekonomiku. Naznačujú to ministri hospodárstva a práce.

RTVS Jednotka - logo(22. 8. 2018; RTVS Jednotka; Správy RTVS; 19.00; Emília Lengyelová, Viliam Stankay)

Viliam Stankay, moderátor: „Americký prezident Donald Trump potvrdil, že Spojené štáty zavedú dvadsaťpäťpercentné clá na dovoz áut z Európskej únie do USA. Ich dôsledky by mohla pocítiť aj naša ekonomika, do Spojených štátov smerujú menej ako tri percentá z celkového exportu Slovenska. Najviac by sa nové clá dotkli najväčšej automobilky na našom území, z bratislavského Volkswagenu totiž práve do USA smeruje približne každé piate auto.“

Emília Lengyelová, redaktorka: „Automobilový priemysel je pre Slovensko kľúčový, tvorí viac ako tretinu exportu krajiny. Jedinou slovenskou automobilkou, ktorá vyváža do USA, je bratislavský Volkswagen, naňho je naviazaný celý reťazec jeho dodávateľov. Zavedenie ciel by sa dotklo aj ich výroby. Ak by totiž autá boli o dvadsaťpäťpercentné clo drahšie, mohlo by sa to odraziť na ich predaji na veľkom americkom trhu.“

Martin Jesný, Slovenský automobilový inštitút: „Ide o autá vyšších cenových segmentov. To znamená, že tie sa predávajú klientom, ktorí nie sú možno až takí citliví na cenu a môžu nejakú časť zvýšenia ceny aj akceptovať.“

Emília Lengyelová: „Zavedenie ciel by mohol mať vplyv aj na Slovensko. Expert dôvod na obavy nevidí.“

Martin Jesný: „Mohlo, ale zatiaľ ťažko vyčísliteľný a zrejme ani nie nejaký dramatický.“

Peter Žiga, minister hospodárstva SR (Smer-SD): „Bude to mať taký globálny dopad, ešte raz hovorím, nielen na Európsku úniu, ale aj na trh Spojených štátov amerických a na americkú ekonomiku. Predpokladám, že Európska únia zavedie odvetné opatrenia a považujem toto opatrenie zo strany americkej administratívy, ak by k nemu došlo, za nešťastné a skôr sa prikláňam k nulovým clám.“

Emília Lengyelová: „Minulý rok vyviezla Európa do Spojených štátov amerických viac ako tri milióny áut v celkovej hodnote tridsaťsedem miliárd eur, opačný tok bol len šestinový. Podľa ekonóma by preto európske automobilky pocítili zavedenie ciel oveľa výraznejšie ako tie americké.“

Vladimír Baláž, ekonóm, Slovenská akadémia vied: „Nejaký ten efekt tam určite bude, pretože tie európske autá budú drahšie a teda sa budú ťažšie predávať. Ale to neznamená, že po zavedení dvadsaťpäťpercentného cla ten vývoz sa zmenší o štvrtinu. Pretože časť toho cla sa určite nejakým spôsobom zapracuje do marže a okrem toho spotrebiteľ sa nerozhoduje len podľa ceny, ale určite aj podľa značky a skúseností.“

Emília Lengyelová: „Hovoriť o tom, či sa zavedenie cla dotkne aj zamestnanosti Slovákov, je podľa ministra práce predčasné. Tému ciel konzultoval s niektorými automobilkami na Slovensku.“

Ján Richter, minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR (Smer-SD): „Ak to bude mať vplyv na počty výrobkov, tak potom sa to môže premietnuť aj do počtu zamestnancov a potreby počtu zamestnancov.“

Emília Lengyelová: „Bratislavský Volkswagen sa ciel príliš neobáva, namiesto útlmu práve naopak pokračuje v rozširovaní výroby a nábore nových ľudí.“

Rozhlasová stanica Slovensko - logo(22. 8. 2018; Rádio Slovensko; Rádiožurnál Slovenského rozhlasu; 22.00; Matej Baránek, Martin Čavajda)

Martin Čavajda, moderátor: „Zavedenie dvadsaťpäťpercentného cla na dovoz áut z Európskej únie do Spojených štátov, ktoré oznámil prezident Donald Trump, by mohlo negatívne ovplyvniť aj slovenskú ekonomiku. Naznačujú to ministri hospodárstva a práce. Podľa nich však môže ísť o predvolebnú kampaň šéfa Bieleho domu. Preto si chcú na oficiálne stanovisko americkej administratívy ešte počkať. Ekonóm pritom odhaduje, že ak by k zavedeniu cla v spomínanej výške predsa len došlo, slovenské HDP by kleslo o niekoľko desatín percenta.“

Matej Baránek, redaktor: „Slovensko má v súčasnosti štyri automobilky. Tá najväčšia, ktorá je v Bratislave, vyrobila vlani viac ako tristošesťdesiattisíc vozidiel. Z nich pritom vyviezla vyše deväťdesiatdeväť percent do zahraničia. Najviac ich putovalo do Nemecka, USA a Číny. Americký prezident najnovšie žiada zavedenie dvadsaťpäťpercentného cla na každé vyrobené auto, ktoré príde do Spojených štátov z Európskej únie. Minister hospodárstva Peter Žiga zo Smeru-SD.“

Peter Žiga, minister hospodárstva SR (Smer-SD): „Považujem toto opatrenie zo strany americkej administratívy, ak by k nemu došlo, za nešťastné. A skôr sa prikláňam k nulovým clám.“

Matej Baránek: „Šéf rezortu však vníma vyhlásenie prezidenta USA ako predvolebnú kampaň, a preto si chce počkať na oficiálne stanovisko americkej administratívy. Napriek tomu sa už budúci týždeň chystá o tejto otázke rokovať aj so svojím nemeckým náprotivkom. Minister práce Ján Richter z tej istej strany zase priznal, že sa v uplynulom období už stretol s vedeniami slovenských automobiliek v Trnave a Bratislave. Na stretnutiach sa malo hovoriť aj o otázke zvýšeného cla.“

Ján Richter, minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR (Smer-SD): „Ak to bude mať vplyv na počty výrobkov, tak potom sa to môže premietnuť aj do počtu zamestnancov. Ale v tejto chvíli je potrebné asi vyčkať, čo bude, ako bude úplne presne.“

Matej Baránek: „Pokles HDP o niekoľko desatín percenta - tak by sa mohlo vysoké clo na európske automobily premietnuť v slovenskej ekonomike. Odhaduje Viliam Páleník z Ekonomického ústavu Slovenskej akadémie vied. Clo by podľa neho najviac zasiahlo bratislavskú automobilku.“

Viliam Páleník, Ekonomický ústav Slovenskej akadémie vied: „Zavedením toho cla sa už USA vyhrážalo dlhšie, potom od toho ustúpilo. Dúfajme, že terajšie správy nie sú definitívne a skôr je to také možno ešte sondovanie situácie a nejaká vyjednávacia pozícia.“

Matej Baránek: „Zväz automobilového priemyslu sa k prípadnému zvýšeniu cla nateraz odmietol vyjadriť. Šéf rezortu hospodárstva však tvrdí, že ak by USA k tomuto kroku pristúpili, Európska únia by zrejme zaviedla protiopatrenia.“

Publikované z monitoringu Slovakia Online s.r.o.

(MB)

Kľúčové slová:
ekonomické vedy a obchod

Odbory vedy a techniky:
Spoločenské vedy

Tlač