Odopas proti stáčaniu kilometrov

01. 08. 2018

Na našich cestách jazdia tisíce áut so stočenými kilometrami. Sú to najmä autá dovezené zo zahraničia, pri ktorých sa manipuluje s odjazdenými kilometrami najviac. Slovensko spravilo výrazný krok zavedením takzvaného odopasu.

logo Televíznej stanice STV 1(21. 07. 2018; RTVS Jednotka; Správy RTVS; 19:00; Marek Makara/Viliam Stankay)

Viliam Stankay, moderátor: „Na našich cestách jazdia tisíce áut so stočenými kilometrami. Sú to najmä autá dovezené zo zahraničia, pri ktorých sa manipuluje s odjazdenými kilometrami najviac. Slovensko spravilo výrazný krok zavedením takzvaného odopasu. Prvé výsledky na seba nedali dlho čakať.“

Marek Makara, redaktor: „Slovensko začalo spolu s Holandskom a Belgickom riešiť problém stáčania kilometrov výmenou informácií a po ich vzore zaviedlo odopas.“

Pavol Klamo, predajca vozidiel: „Niektoré autá môžu mať čisto len ten odopas alebo ten, ten záznam z tých kilometrov čisto len z STK-čky, alebo proste z nejakej originality, alebo proste kedy bolo dovezené. Tuto je Škodovka, napríklad u tej Škodovky, si myslím ja reálne, že toto budú niektoré tie, tie, tie kilometre, ako to tu je zaznačené, že to bude reálne zo servisu.“

Miroslav Strelec, technická služba kontroly originality: „Pracoviská kontroly originality a poskytovatelia výpisu z Registra prevádzkových záznamov vozidiel už stihli odhaliť vyše dvetisíc osemsto vozidiel so stočenými kilometrami.“

Marek Makara: „Podľa Miroslava Strelca z Technickej služby kontroly originality za prvý polrok pri dovoze z Holandska klesol počet manipulácii s odometrom o tretinu a z Belgicka dokonca o polovicu.“

Miroslav Strelec: „Ojazdené vozidlá importované na Slovensko z Holandska boli v priemere stočené o sedemdesiatsedemtisíc tristo kilometrov a z Belgicka o päťdesiatštyritisíc šesťsto kilometrov.“

Marek Makara: „Rekordérom v stočených kilometroch je istá dodávka Ford Transit, ktorá mala upravený odometer o viac ako päťstoštyridsaťjedentisíc kilometrov. Najviac manipulácií s počtom kilometrov majú na Slovensku značky Škoda, Volkswagen, Renault, Ford a Peugeot. Mnohé vozidlá pred dovozom boli preregistrované v tretích krajinách a až následne prihlásené u nás. Najčastejšie z Nemecka či Českej republiky.“

Maroš Palesch, dopravný konzultant: „Je dobré, že poznáme tú históriu, pretože v momente, keď sa tie autá prečíslujú a menili sa ŠPZ-ky, alebo teda evidenčné čísla, tak v momente to auto svojim spôsobom strácalo tú históriu.“

Marek Makara: „Predajcovia jazdených vozidiel, ale aj autoservisy musia od dvadsiateho mája posielať informácie do Registra prevádzkových záznamov vozidiel. V prípade neoznámenia stočených kilometrov im hrozia pokuty až do stotisíc eur.“

Maroš Palesch: „Verím, že aj v podstate tento, nazvime to pas auta, a teda tá jeho história bude nielen s Holandskom a s Belgickom, ale teda bude čochvíľa, teda o pár rokov aj súčasťou v podstate celej Európskej únie.“

Marek Makara: „Pred kúpou si jazdené auto overte v Registri prevádzkových záznamov vozidiel alebo sa poraďte s odborníkmi. Jazdiť na nepreverenom vozidle môže byť drahá a najmä nemilá skúsenosť.“

Publikované z monitoringu Slovakia Online s.r.o.

(MI)

 

Kľúčové slová:
doprava

Odbory vedy a techniky:
Technické vedy

Tlač