Nobelovu cenu za fyziológiu a medicínu udelili za pokrokovú liečbu rakoviny

02. 10. 2018

Američan James Allison a Tasuku Hondžó z Japonska zistili, že ľudské telo si vie s pomocou vedy poradiť s agresívnym nádorom samo. Na túto liečbu reagujú dobre ľudia, ktorí už nemali veľkú nádej na vyliečenie napr. rakoviny kože alebo rakoviny pľúc.

Televízna stanica Markíza - logo(1. 10. 2018; TV Markíza; Televízne noviny; 19.00; Ivana Miklánková, Zlatica Švajdová Puškárová)

Zlatica Švajdová Puškárová, moderátorka: „Liečba rakoviny, ktorá dala pacientom novú nádej. Nobelovu cenu za fyziológiu a medicínu získala dvojica vedcov za objavenie imunoterapie. Tá má v boji s ťažkou chorobou stále lepšie výsledky.“

Ivana Miklánková, redaktorka: „Zistili, že ľudské telo si vie s pomocou vedy poradiť s agresívnym nádorom samo. Američan James Allison a Tasuku Hondžó z Japonska sa počas výskumu snažili zistiť či a ako môže s rakovinovými bunkami bojovať imunitný systém človeka. Ten si hravo vie poradiť napríklad s vírusmi či infekciami. V boji s rakovinou ho však brzdia špecifické bielkoviny v bunkách.“

Klas Karre, člen Nobelovho výboru (preklad z angličtiny): „Objav Allisona a Hondžóa nám dokázal, že ak povolíte imunitnému systému brzdy, sám vlastne dokáže zabíjať rakovinové bunky.“

Ivana Miklánková: „Povolením týchto bŕzd sa imunitný systém aktivuje a začne nádorové bunky napádať. Imunoterapie, ktoré sú na tomto objave založené, sú účinné v boji proti viacerým druhom rakoviny.“

Edvard Smith, člen Nobelovho výboru (preklad z angličtiny): „Zaujímavé na ich objave je, že na túto liečbu reagujú dobre ľudia, ktorí už nemali veľkú nádej na vyliečenie. Hovorí napríklad o rakovine kože, či o rakovine pľúc.“

Ivana Miklánková: „Oboch imunológov ocenenie potešilo. Hondžó novinárom prezradil, že vo výskume chce pokračovať. Dúfa, že imunoterapia pomôže zachrániť ešte viac pacientov a že výskum budú rozvíjať vedci z celého sveta.“

Tasuku Hondžó, laureát Nobelovej ceny za fyziológiu alebo medicínu (preklad z angličtiny): „Až vtedy, keď mi ľudia hovoria, že sa vyliečili z vážnej choroby vďaka mojej liečebnej metóde a že sú mojimi dlžníkmi si uvedomím, že moje bádanie malo naozaj zmysel a že ma skutočne teší.“

Ivana Miklánková: „Práve týmto ocenením za objav v medicíne sa začal týždeň udeľovania Nobeloviek. Tento rok však zostane výnimočne jedna kategória bez oceneného. Cenu za literatúru sa po obrovskom škandále v komisii rozhodli neudeliť. Manžela bývalej členky komisie Jeana-Clauda Arnaulta dnes odsúdili na 2 roky väzenia za sexuálne zneužívanie. V minulosti tiež viackrát vopred prezradil meno laureáta. Po týchto aférach opustili švédsku komisiu viacerí členovia vrátane jej šéfky. Počas ročnej pauzy chcú opäť získať dôveru verejnosti.“

Publikované z monitoringu Slovakia Online s.r.o.

(MB)