LNG palivo v nákladnej doprave

04. 12. 2018

Palivo budúcnosti, aj takéto očakávania majú niektorí odborníci od skvapalneného zemného plynu. Jeho využitie vidia najmä v nákladnej doprave, v ktorej majú problémy kamióny s emisiami. Niektorí výrobcovia preto už nasadili do výroby vozidlá na alternatívny pohon. Problémom je však slabá infraštruktúra

logo Televíznej stanice TA 3(02. 12. 2018; TV TA3; Hlavné správy; 18:30; Peter Revús/Zuzana Závodská;Norbert Dolinský)

Norbert Dolinský, moderátor: „Palivo budúcnosti, aj takéto očakávania majú niektorí odborníci od skvapalneného zemného plynu. Jeho využitie vidia najmä v nákladnej doprave, v ktorej majú problémy kamióny s emisiami. Niektorí výrobcovia preto už nasadili do výroby vozidlá na alternatívny pohon. Problémom je však slabá infraštruktúra.”

Peter Revús, reportér TA 3: „Výrazný rozdiel medzi ťahačom na naftu a plyn preukázali aj laboratórne testy Žilinskej univerzity, namerané emisné hodnoty boli jednoznačne v prospech alternatívneho paliva.”

Branislav Šarkan, vedecký pracovník Žilinskej univerzity: „Pre mňa hneď tie prvotné výsledky ukázali aj tú diametrálnu odlišnosť v kompozícii jednotlivých zložiek výfukových plynov, a najmä je zaujímavý fakt takmer nulovej produkcie tvorby NOx v prípade vozidla na LNG.”

Peter Revús: „Ak by sa však slovenský prepravca rozhodol pre ťahač jazdiaci na zemný plyn, mal by v súčasnosti problém, nie je ho totiž kde tankovať.”

Ján Motýľ, konateľ dopravnej spoločnosti: „Keď sa rozbehne sieť, myslím, že toto nebude žiadny problém pre prepravcov, prejsť na alternatívny pohon.”

Miroslav Sýkora, testovací vodič: „Za volantom je to presne to isté ako dieselové auto, s jednou maličkou zmenou, a to je tá, že to vozidlo je podstatne tichšie.”

Peter Revús: „Po roku 2020 by malo na Slovensku tvoriť základnú infraštruktúru sedemnásť staníc zemného plynu, ktoré budú na hlavných koridoroch. Projekt za dvadsať miliónov eur financuje Brusel.”

Peter Mozolák, projektový manžér SPP: „Prostredníctvom LNG ideme rozvinúť trh nákladnej dopravy, alebo LNG je, dovolím si povedať, ako jediné palivo, ktoré je schopné v ťažkej nákladnej doprave nahradiť naftu.”

Matej Farbula, zástupca výrobca alternatívnych ťahačov: „Je to riešenie, ktoré je v tej samotnej prvotnej cene možno drahšie, ale práve časom a používaním by spolu tie náklady na užívanie a prevádzkovanie vozidla mali postupne klesať.”

Peter Revús: „Aj skvapalnený zemný plyn ale prináša viaceré nevýhody, najmä jeho výroba a skladovanie je energeticky náročná.”

Publikované z monitoringu Slovakia Online s.r.o.

(MI)

Kľúčové slová:
doprava

Odbory vedy a techniky:
Technické vedy

Tlač