NASA dostala správu z okraja slnečnej sústavy

02. 01. 2019

logo Televíznej stanice STV 1(01. 01. 2019; RTVS Jednotka 2019; RTVS, Správy RTVS; 19:00; Oliver Boskovič/Ľubomír Bajaník)

Ľubomír Bajaník, moderátor: „Americkí vedci dostali správu až z okraja našej slnečnej sústavy, poslala ju sonda New Horizons počas preletu okolo telesa Ultima Thule o pol siedmej ráno nášho času. Ide o najvzdialenejší objekt vo vesmíre, ku ktorému sa ľudstvo dostalo.“

Oliver Boskovič, redaktor: „Teleso Ultima Thule je vzdialené viac ako šesť a pol miliardy kilometrov od Zeme. Ide o ľadový objekt, ktorý sa nachádza v Kuiperovom páse, teda pásme malých planétok na okraji slnečnej sústavy. Sonda New Horizons sa k nemu dostala na vzdialenosť tri a pol tisíc kilometrov a teleso vyfotila. NASA chce snímky zverejniť čo najskôr.“

Alan Stern, vedúci výskumného tímu: „Ultima pre nás predstavuje veľmi cenné poznatky. Je to veľmi ďaleko od Slnka, je veľmi chladná a nepoznáme tie chemické procesy, ktoré sa na nej dejú. Všetko, čo zistíme, bude pre nás senzácia.“

Oliver Boskovič: „Ide o najvzdialenejšie miesto, kam sa ľudstvo dostalo. Vedci z NASA na svojej stránke zverejnili simuláciu preletu sondy sprevádzanú hudbou, ktorú pre túto príležitosť zložil gitarista z kapely Queen Brian May. Mimochodom má doktorát z astrofyziky.“

Brian May, hudobník: „Absolútne ma to inšpirovalo, z celej veci som úplne nadšený. Je to viac ako iba misia, uspokojuje naše baženie po bádaní, objavovaní a dobrodružstve. To, čo je v nás zakorenené.“

Oliver Boskovič: „Sonda New Horizons sa už vyznamenala v júli 2015, keď preletela okolo Pluta. V decembri minulého roka zasa poslala snímky z doteraz najvzdialenejších miest vesmíru, kam sa ľudstvo dostalo, hviez dokopy nazvanej Studňa prianí a objektov v Kuiperovom páse. NASA oznámila, že misiu New Horizons plánuje predĺžiť a preskúmať ešte vzdialenejšie objekty.“

Publikované z monitoringu Slovakia Online s.r.o.

astronómia