DieselGate poznačí aj Slovensko

06. 10. 2015

Emisná kauza koncernu Volkswagen môže mať negatívny dopad aj na slovenský automobilový priemysel. Vo svojej analýze to tvrdí nadnárodná spoločnosť Coface. Ovplyvní to aj subdodávateľov automobiliek. V rozhovore pre Televíznu stanicu STV 1 sa vyjadria viacerí odborníci.

logo Televízie STV 1(03. 10. 2015; Televízna stanica STV 1; Správy RTVS; 19:00; por. 1/22; Matúš Jaco a Viliam Stankay, Jana Košíková)

Viliam Stankay, moderátor: „Emisná kauza koncernu Volkswagen môže mať negatívny dopad aj na slovenský automobilový priemysel. Vo svojej analýze to tvrdí nadnárodná spoločnosť Coface. Ovplyvní to aj subdodávateľov automobiliek."

Jana Košíková, moderátorka: „Dopady kauzy sa prejavia teraz alebo nikdy, tvrdí to prezident Zväzu automobilového priemyslu. Volkswagen v súčasnosti zamestnáva na Slovensku takmer desaťtisíc ľudí a patrí k významným ťahúňom ekonomiky."

Matúš Jaco, redaktor: „Slovensko či Česko patria medzi dvadsať najväčších výrobcov áut na svete. Vďaka závodom Kia, Peugeot a Volkswagen sa na Slovensku v súčasnosti vyrába stoosemdesiat áut na tisíc obyvateľov oproti priemeru únie, ktorý je iba tridsaťpäť áut. Aj preto ekonómovia z Coface predpovedajú slovenskej produkcii náročnejšie obdobie."

Juraj Janči, country manažér Coface Slovensko: „Žiaľ sa asi stretneme s negatívnym dopadom a to, že už nastávajúca nejaká akcelerácia produkcie bude umocnená ešte týmto škandálom, ktorý môže mať negatívny dopad nielen na výrobu produkcie Volkswagenu, ale aj na iných automobilových producentov."

Matúš Jaco: „Už po samotnom prevalení škandálu, pri ktorom Volkswagen podvádzal pri emisných kontrolách, sa prepadli akcie spoločnosti o tridsať percent. Okrem peňazí ale spoločnosť stratila aj dôveru zákazníkov, a to môže mať na Slovensko oveľa zásadnejší dopad."

Juraj Janči: „Spotrebiteľská dôvera sa naštrbí nielen voči Volkswagenu, ale vo všeobecnosti voči všetkým výrobcom automobilov, najmä čo sa týka z hľadiska dieselovej produkcie. Vieme už, vlastne Švajčiari zakázali predaj Volkswagenu, čo sa týka produkcie dieselových motorov."

Matúš Jaco: „Zníženie dopytu by sa tak mohlo odraziť aj na exporte našich automobiliek a následne na potrebe automobiliek nakupovať jednotlivé diely od svojich subdodávateľov."

Milan Šikula, ekonóm SAV (telefonát): „Tým pádom samozrejme by to postihlo celý ten výrobný reťazec, včítane aj našich slovenských subdodávateľov, čo samozrejme v podmienkach Slovenska je dosť vážny problém, pretože Volkswagen sa výrazne podieľa na našom exporte."

Matúš Jaco: „Prezident Zväzu automobilového priemyslu ale nevidí budúcnosť až tak čierne."

Juraj Sinay, prezident Zväzu automobilového priemyslu (telefonát): „Je to možné v tom prechodovom období alebo bezprostredne teraz. Ale v dlhodobom alebo strednodobom hľadisku nemám ten dojem, že by k tomu mohlo dôjsť. To je koncern, ktorý z toho bude musieť vyvodiť konzekvencie a budú podľa môjho názoru rázne a také, aby sa takýto prípad v budúcnosti v tejto renomovanej automobilke neopakoval."

Matúš Jaco: „Ekonómovia sa jednoznačne zhodujú na tom, že akékoľvek konkrétne predpovede sú momentálne predčasné. A ešte sa zhodujú na jednom a to, že cieľ automobilky byť jednotkou svetového trhu sa momentálne výrazne vzdialil."

 Publikované z monitoringu STORIN, s. r. o.

(MI)

Kľúčové slová:
Slovenská akadémia vied

Odbory vedy a techniky:
Technické vedy, Spoločenské vedy

Tlač