Na Marse zrejme tečie voda

01. 10. 2015

(29.09.2015; Televízna stanica STV 1; Správy RTVS; 19:00; por. 21/22; Alexandra Kazlovová / Viliam Stankay)

Viliam Stankay, moderátor: „Objav tekutej vody na Marse spôsobil vo vedeckom svete rozruch. Existencia vody na planéte by totiž mohla zásadným spôsobom pomôcť počas prípadnej misie na Mars. Americká NASA ju plánuje okolo roku 2030. Voda bude na červenej planéte potrebná napríklad na to, aby aj pomocou nej vyrobili palivo do raketoplánu, ktorým sa astronauti dostanú naspäť na Zem."

Alexandra Kazlovová, redaktorka: „Tmavé pruhy na fotografii podľa vedcov vytvorila voda. Nachádzajú sa v Haleovom krátery a majú veľkosť zhruba ako futbalové ihrisko. Voda sa na Marse tvorí na viacerých miestach v letných mesiacoch pri teplote okolo mínus dvadsaťtri stupňov Celzia, počas chladnejších zas zmizne."

Jim Green, riaditeľ centra planetárnych vied NASA: „Je to revolúcia v chápaní tejto planéty. Naše prístroje namerali vo vzduchu oveľa viac vlhkosti, ako sme si mysleli. Keď sme skúmali pôdu, zistili sme, že je vlhká, plná vody. Sú to dôležité poznatky, ale je to len časť celého toho vodného cyklu Marsu, ktorému len teraz začíname rozumieť. Chceme oznámiť, že Mars nie je vyprahnutá planéta, ako sme si mysleli, za určitých podmienok je na Marse tečúca voda."

Alexandra Kazlovová: „Už v apríli prišli vedci s poznatkom, že by na červenej planéte mohla voda tiecť. Zistili totiž, že voda môže byť tekutá aj pri teplote mínus sedemdesiat stupňov Celzia. Spôsobujú to soli v marťanskej pôde. Doteraz však nemali v rukách dôkaz. Pomocou satelitných snímok ale potrebné soli objavili. O chemickom zložení vody ale zatiaľ toho veľa nevedia."

John Grunsfeld, vedec, NASA (zdroj: ESA): „Voda na Marse je fascinujúcim objavom a preto si myslím, že je absolútne nevyhnutné, aby sme na Mars vyslali astrobiológov a vedcov, ktorí by preskúmali, či je na planéte život."

Alexandra Kazlovová: „Americká NASA plánuje let ľudskej posádky na Mars okolo roku 2030. Len let na červenú planétu by trval pol roka. V súčasnosti NASA pracuje okrem iného aj na technológii plášťa, ktorý by astronautov chránil pred radiáciou, či na tom, ako na Marse vyrobiť kyslík. Otázkou je samozrejme ale aj to, ako planétu ochrániť pred kontamináciou."

John Grunsfeld: „Nie je to len o ochrane Zeme, aby sme si sem nepriniesli nejaké mimozemské formy života, ale je to aj o ochrane prostredia, kam sa chystáme. Musíme sa uistiť, že iné planéty nekontaminujeme, ešte pred tým, ako zistíme, či sme vo vesmíre sami."

Alexandra Kazlovová: „Hoci vedcov objav tekutej vody na Marse povzbudil v myšlienke, že na susednej planéte jestvuje život, už dávno upozorňujú, že voda nie je jedinou podmienkou pre život. Súčasná klíma na Marse nie je vhodná ani len pre život mikroorganizmov. Okrem nízkych teplôt by život na Marse mohlo ohroziť vesmírne žiarenie, ktoré preniká do hĺbky jedného kilometra. Zem chráni pred žiarením magnetické pole, Mars ho však nemá. Vedci sa ale domnievajú, že v minulosti na červenej planéte magnetické pole bolo, rovnako, ako veľké množstvo vody. Pred tromi miliardami rokov ale pole zaniklo a Mars sa zmenil na chladnú a púštnu planétu."

Publikované z monitoringu STORIN, s. r. o.

(AO)