Veštenie z DNA

09. 02. 2015

logo TV Markíza(07. 02. 2015; Televízna stanica Markíza; Televízne noviny; 19:00; por. 18/28; Veronika Ostrihoňová/Zlatica Puškárová)

Zlatica Puškárová, moderátorka: „Chceli by ste vedieť, kedy zomriete? V našom tele sa vraj skrývajú hodiny, ktoré odpočítavajú čas na tomto svete. Vedci by ich boli schopní nájsť. Konkrétne vo vašej DNA."

Veronika Ostrihoňová, redaktorka: „Ak si myslíte, že existuje len jedna odpoveď na otázku, koľko máte rokov, mýlite sa. Až naše vnútorné hodiny totiž prezradia skutočný vek. Vedci zistili, že jedným z kľúčov je DNA. Teda to, ako rýchlo sa mení."

Miroslav Chovanec, Ústav experimentálnej onkológie SAV: „Zobrali veľkú skupinu ľudí a zistili, že keď tá naša DNA predčasne starne, tak v podstate to zvyšuje aj riziko predčasného úmrtia toho daného organizmu. Ľudia, ktorí prišli s týmto objavom, to aj doporučujú ako jeden z faktorov, ktorým by sa dala predpovedať dĺžka života konkrétneho jedinca."

Veronika Ostrihoňová: „Na to, ako rýchlo nám vnútorné hodiny odkrajujú z nášho času na zemi, vplýva množstvo faktorov. Jedným z najdôležitejších je stres."

Peter Celec, vedec: „Existujú publikácie, ktoré ukázali, že napríklad rodičia chronicky chorých detí sú dlhodobo pod stresom a teda rôzne z týchto molekulárnych hodín im idú rýchlejšie. To znamená, že potom majú aj oni sami vyššie riziko rôznych iných chorôb."

Veronika Ostrihoňová: „Ak však už teraz plánujete návštevu lekára, aby vám podľa DNA povedal, kedy sa odoberiete na druhý svet, ušetrite si cestu. Vedci sú zatiaľ iba na začiatku a vedia zhodnotiť dáta, len ak porovnávajú veľké množstvo vzoriek. U jednotlivcov to zatiaľ nefunguje. Napriek tomu však má tento objav už teraz význam."

Peter Celec: „Z hľadiska toho, ako tie tkanivá v podstate postupne starú. keď budeme lepšie rozumieť tomu, ako starnú, prípadne aj iné faktory, no tak potom môžeme prípadne aj tie faktory odstrániť, respektíve lepšie analyzovať účinok rôznych hormónov mladosti, prípadne nejakých iných faktorov, ktoré teda by nám mohli to starnutie oddialiť."

Publikované z monitoringu STORIN, s. r. o. (prepis relácie)