Hubbleov teleskop je v kozme už 25 rokov

28. 04. 2015

logo Televízie STV 1(24. 04. 2015; Televízna stanica STV 1; Správy STV; 16:00; por. 11/11; Matúš Dávid / Miroslav Frindt)

Miroslav Frindt, moderátor: „Hubbleov vesmírny teleskop prepisuje učebnice o vesmíre presne dvadsaťpäť rokov. Na obežnú dráhu zeme ho vyniesol raketoplán Discovery. Vedci vďaka prístroju nazreli do hlbokého kozmu, spresnili vek vesmíru či dokázali existenciu takzvanej temnej energie. Všetku energiu na pohyb a prácu získava ďalekohľad zo Slnka."

Muž (text v obraze): „Štyri, tri, dva, jeden. Raketoplán Discovery vynáša Hubbleov teleskop, aby sa stal oknom do vesmíru."

Jennifer Wiseman, vedkyňa z NASA: „Pozeráte sa na vesmírnu pôrodnicu hviezd. Rozlíšenie je kvalitné len vďaka Hubblovmu teleskopu. Hmlovina Carina má asi dva milióny rokov, čo je však vo vesmíre veľmi málo."

Matúš Dávid, redaktor: „Hubbleov teleskop lietal vo výške asi šesťsto kilometrov nad Zemou, preto sú jeho snímky také kvalitné. Na rozdiel od ďalekohľadov na Zemi mu totiž výhľad nekazí atmosferické zrnenie, či svetelné znečistenie. Prístroj vyrobili v americkej NASA spolu s vedcami z Európskej vesmírnej agentúry. Teleskop, ktorý okolo našej planéty preletí za deväťdesiatšesť minút, pomenovali po slávnom americkom astronautovi Edwinovi Hubbleovi."

Kenneth Carpenter, šéf vesmírneho projektu Hubbleovho ďalekohľadu: „Tento stroj prepisuje učebnice. Náš pohľad na vesmír sa vďaka nemu zmenil. Popri vesmírnom programe s ľudskými posádkami je teleskop našim najväčším úspechom."

Matúš Dávid: „Hubbleov teleskop váži okolo dvanásť ton a je dlhý asi ako autobus. Zrkadlo ďalekohľadu má priemer takmer dva a pol metra."

Kenneth Carpenter: „Spočiatku to vyzeralo na katastrofu. Pýcha americkej NASA – najväčší ďalekohľad v kozme nevedel zaostrovať. Fotografie neboli o nič lepšie než tie zo zeme."

Matúš Dávid: „Snímky neplnili očakávania vedcov, pretože zrkadlo ďalekohľadu bolo zle vybrúsené. Nepresnú optiku však astronauti opravili. Odvtedy už vedci vďaka teleskopu spresnili vek vesmíru na trinásť a pol miliardy rokov. A objavili supermasívne čierne diery. Hubbleov vesmírny ďalekohľad bol pri tom, keď kométa Shoemaker-Levy 9 narazila do planéty Jupiter. Podľa výskumníkov z americkej NASA by mohli snímky z Hubbleovho teleskopu fascinovať ľudí ešte asi päť rokov."

Publikované z monitoringu STORIN, s. r. o. (prepis relácie)