Vedci objavili „dvojičku" Zeme

28. 07. 2015

Vo vesmíre možno nie sme sami. Zem totiž má dvojičku. Keplerov teleskop objavil planétu, ktorá má podobnú veľkosť a charakter. Rozhovor redaktora Televízie JOJ s RNDr. Theodorom Pribullom, astrofyzikom Astronomického ústavu SAV.

logo Televízie JOJ(24. 7. 2015; Televízna stanica JOJ; Noviny TV JOJ; 19:30; por. 24/26; Anton Adamčík a Ján Mečiar, Lucia Barmošová)

Ján Mečiar, moderátor: „Keby ste teraz uvažovali nad tým, kam sa do chládku schovať pred súčasnými horúčavami, máme pre vás typ. Exoplanéta Kepler 452B."

Lucia Barmošová, moderátorka: „Ide o novoobjavenú planétu mimo našej sústavy a je zo všetkých takýchto planét najpodobnejšia našej Zemi."

Ján Mečiar: „Opáčili sme Slovákov, či by boli ochotní nasadnúť do rakety a na túto planétu vycestovať."

Anton Adamčík, redaktor: „Novoobjavenú exoplanétu astronómovia z NASA označili ako Kepler 452B, čiže podľa teleskopu, ktorý ju objavil v súhvezdí Labute."

RNDr. Theodor Pribulla, astrofyzik Astronomického ústavu SAV (telefonát): „Je to planéta, ktorá sa nachádza v takzvanej obývateľnej zóne, čiže v oblasti, kde sa môže voda nachádza v tekutom štádiu."

Anton Adamčík: „Toto je už jedenásta objavená exoplanéta. Kepler 452B je ale zo všetkých tej našej najpodobnejšia. Je tak povediac jej dvojičkou."

RNDr. Theodor Pribulla: „Predpokladá sa, že je to planéta skalnatá, čiže podobná Zemi."

Anton Adamčík: „Kepler 452B je oproti Zemi len o niečo viac ako jeden a polkrát väčšia, jeden rok na nej trvá len o dvadsať dní dlhšie, teda tristoosemdesiatpäť a od svojej hviezdy je vzdialená len o trošku viac ako naša planéta."

RNDr. Theodor Pribulla: „Jej materská hviezda je podobná Slnku."

Anton Adamčík: „Len o máličko väčšia a o máličko jasnejšia. No, čo sa týka exoplanéty, nevieme zatiaľ jej presnú hmotnosť ani to, či je na nej voda v tekutom stave a kyslík vo vzduchu. Ba ani to, či sú tam pohoria alebo vôbec nejaký život."

RNDr. Theodor Pribulla: „To stopercentne zistiť nie je možné."

Anton Adamčík: „Jedine, že by k nej vycestovala nejaká sonda alebo raketa s posádkou. Záujemcovia by sa našli aj medzi Slovákmi."

(začiatok ankety)

Muž: „Jasné, že išli."
Žena: „Samozrejme..."
Žena: „Áno, to by bola sranda..."
Muž: „Určite, dobrodružstvá sú super."
Muž: „Možno by som to zvažoval..."

(koniec ankety)

Anton Adamčík: „Problém je ale v tom, že nemáme dostatočne rýchle stroje."

RNDr. Theodor Pribulla: „Prvá kozmická rýchlosť je zhruba sedem celá niečo kilometra za sekundu."

Anton Adamčík: „A rýchlosť svetla je asi štyridsaťtritisíckrát vyššia. Keďže exoplanéta je od nás vzdialená tisíc štyristo svetelných rokov krát zhruba štyridsaťtritisíc, znamená to, že štandardná raketa by tam doletela za asi šesťdesiat miliónov rokov. A tak môžeme iba hádať, čo tam je. Ale ak je všetko, čo zatiaľ o nej vieme, o trošku väčšie ako na Zemi, zrejme tam budú o trošku väčšie aj moria, stromy, zvieratá a povedzme aj ľudia."

Publikované z monitoringu STORIN, s. r. o. (prepis relácie)