Vedci zo zahraničia budú pracovať v SAV

24. 07. 2015

Televízna stanica STV 1_logo(22. 07. 2015; Televízna stanica STV 1; Správy RTVS; 19:00; por. 13/22; Kristína Hamárová, Jana Košíková)

Jana Košíková, moderátorka: „Niekoľko desiatok uznávaných vedcov zo zahraničia bude dva až tri roky pôsobiť v Slovenskej akadémii vied. Prichádzajú vďaka programu SASPRO, ktorý je spolufinancovaný z eurofondov. Predseda akadémie Pavol Šajgalík verí, že vďaka zahraničným odborníkom sa slovenská veda priblíži viac k európskym štandardom."

Kristína Hamárová, redaktorka: „Doktor Prajapati je odborník na využívanie nukleárnej energie. Na Slovensko prišiel najmä aby pomohol rozbehnúť nové laboratórium s urýchľovačom neutrónov v Piešťanoch."

Pareshkumar Manharbhai Prajapati, fyzik z Institute for Plasma Research, India: „Toto zariadenie otvára pre Slovensko nové možnosti pre základný, ale aj aplikovaný výskum monoenergetických neutrónov, ktorý môže pomôcť výskumu nukleárnej energie. Je to odbor, ktorému sa dlhé roky venujem, preto verím, že ma to posunie ďalej."

Kristína Hamárová: „Holanďanka Jasminka Majdandžič napríklad prišla skúmať správanie sa ľudí."

Jasminka Majdandžič, fakulta psychológie, University of Vienna: „Môj projekt je o synchronizácii ľudí v skupine. Napríklad keď tancujú, majú tendenciu sa zladiť. Ja chcem zistiť, čo to v mozgu spôsobuje."

Kristína Hamárová: „Na Slovensku už v rámci projektu pracuje devätnásť vedcov z rôznych kútov sveta. Slovenská akadémia vied ich prilákala cez štipendijný program SASPRO. Sú medzi nimi aj Slováci, ktorí dlhodobo pôsobili v zahraničí."

Miroslav Szabó, historik, Wiesenthal Institute for Holocaust Studies: „Ide o historický výskum antisemitizmu na medzivojnovom Slovensku a v Rakúsku. Teraz mám možnosť pokračovať ďalej a ešte k tomu to porovnávať, doteraz som neporovnával."

Pavol Šajgalík, predseda SAV: „Tento program je o tom, aby sme dostali na pracoviská Slovenskej akadémie vied špičkových pracovníkov. Ide o to, aby prístrojová infraštruktúra bola využitá na sto percent a aby sa veda na Slovensku posunula na európsku, alebo mierne lepšiu ako európsku úroveň."

Kristína Hamárová: „Celý program vyjde akadémiu vied takmer tri milióny eur, ktoré pomôže dofinancovať aj ministerstvo školstva. Zvyšok nákladov doplatí Európska únia. Zahraniční vedci budú na Slovensku pribúdať aj naďalej, akadémia už uzavrela druhé kolo prihlášok o štipendium, z ktorého vybrala ďalších desať odborníkov. Tretie kolo prihlášok sa uzatvorí budúci týždeň."

Publikované z monitoringu STORIN, s. r. o.

(MB)