Desiatky ľudí pozorovali perzeidy na Spišskom hrade

19. 08. 2015

Spišský hrad bol v zajatí perzeidov. Nadšenci ich mohli vidieť počas uplynulej bezoblačnej noci. Hrad sa ponoril do tmy, aby pozorovanie bolo čo najlepšie.  Astronóm Slovenskej akadémie vied Marek Husárik ľuďom vysvetlil, že zdrojom je kométa, ktorú objavili astronómovia v roku 1862. Perzeidy sú úkaz, pri ktorom dochádza k stretu prachových čiastočiek z kométy so zemskou atmosférou. Tieto čiastočky veľkou rýchlosťou narážajú do atmosféry a zanechávajú po sebe svetelnú stopu, ktorú nazývame meteor.

Rozhlasová stanica Slovensko_logo (13. 08. 2015; Rozhlasová stanica Slovensko; Rádiožurnál Slovenského rozhlasu; 12.00; por. 18/20; Ivana Ratkovská,Oto Görner)

Oto Görner, moderátor: „Spišský hrad v zajatí perzeidov. Počas uplynulej noci vesmírne divadlo na tomto historickom mieste pozorovali desiatky ľudí. Hrad sa preto ponoril do tmy, aby pozorovanie bolo čo najlepšie."

Ivana Ratkovská, redaktorka: „Meteorický roj Perzeid, ktorý nesie aj poetické označenie, Slzy svätého Vavrinca, vrcholil práve počas dnešnej noci. Astronómovia predpovedali frekvenciu 60 či 100 perzeidov za hodinu. Nadšencom, ktorí na hrad prišli, stačilo aj zopár lietajúcich hviezd pre šťastie."

Návštevník hradu 1: „Videl som jednu hviezdu, zatiaľ. A uvidíme, či príde niečo ďalšie. Určite si niečo budem želať."

Návštevník hradu 2: „Viete čo, videl som tri. Áno, mám dve želania, ale nepoviem ich."

Ivana Ratkovská: „Astronóm Slovenskej akadémie vied Marek Husárik priamo na hrade ľuďom vysvetlil, že zdrojom je kométa, ktorú objavili astronómovia v roku 1862."

Marek Husárik, astronóm SAV: „Perzeidy sú úkaz, pri ktorom dochádza k stretu prachových čiastočiek z kométy so zemskou atmosférou. A tieto čiastočky veľkou rýchlosťou teda narážajú do atmosféry a zanechávajú po sebe svetelnú stopu, ktorú nazývame meteor."

Ivana Ratkovská: „Nadšenci mohli vidieť padajúce hviezdy počas bezoblačnej noci v ideálnych podmienkach. Aj vďaka Spišskému múzeu v Levoči, ktoré sa rozhodlo počas tejto noci vypnúť na hrade osvetlenie. Zamestnankyňa múzea Dáša Uharčeková Pavúková."

Dáša Uharčeková Pavúková, zamestnankyňa Spišského múzea v Levoči: „Ponúkli sme návštevníkom možnosť sledovať v areáli hradu, priamo na strednom nádvorí. Aby to bolo možné, museli sme vypnúť exteriérové osvetlenie, ktoré značne spôsobovalo svetelný smog a nebolo by vôbec možné pozorovať hviezdy."

Ivana Ratkovská: „Názov roja je odvodený od súhvezdia Perzeus, odkiaľ meteority vylietavajú."

Publikované z monitoringu STORIN, s. r. o.

(MB)

fyzikálne vedy, popularizácia vedy a techniky, Slovenská akadémia vied

Využívate aktivity Národného centra pre popularizáciu vedy a techniky v spoločnosti?

Áno