V automobilovom priemysle chýbajú odborníci

14. 08. 2015

Na západnom Slovensku chýbajú odborníci v niektorých profesiách automobilového priemyslu. Pravdepodobný príchod štvrtej automobilky Jaguar Land Rover do regiónu podľa odborníkov ich nedostatok prehĺbi. Lokalitu pri Nitre si však vybral samotný výrobca. Jeden a polmiliardová investícia a päť až osemtisíc novovytvorených pracovných miest by v prípade definitívneho príchodu britského investora malo prísť do regiónu, kde už pôsobia automobilky trnavská PSA, žilinská Kia a Volkswagen. Ministerstvo školstva tvrdí, že dokáže zabezpečiť dostatok kvalifikovaných ľudí do roku 2018, keď by mali spustiť výrobu.

Rozhlasová stanica Slovensko_logo

(12. 08. 2015; Rozhlasová stanica Slovensko; Rádiožurnál Slovenského rozhlasu; 18:00; por. 2/15; Michal Katuška, Oto Görner)

Oto Görner, moderátor: „Na západnom Slovensku chýbajú odborníci v niektorých profesiách automobilového priemyslu. Pravdepodobný príchod štvrtej automobilky Jaguar Land Rover do regiónu podľa odborníkov ich nedostatok prehĺbi. Lokalitu pri Nitre si však vybral samotný výrobca."

Michal Katuška, redaktor: „Jeden a polmiliardová investícia a päť až osemtisíc novovytvorených pracovných miest by v prípade definitívneho príchodu britského investora malo prísť do regiónu, kde už pôsobia automobilky trnavská PSA, žilinská Kia a Volkswagen. Už teraz pritom na pracovnom trhu chýbajú mechatronici, priemyselní technici a ďalšie profesie, tvrdí hovorca bratislavskej fabriky Vladimír Machalík."

Vladimír Machalík, hovorca Volkswagenu: „Zaznamenávame určitý nedostatok odborníkov, najmä ak sa to týka ľudí, ktorí by mali mať odborné vzdelanie z tej konkrétnej oblasti a aj určitú prax."

Michal Katuška: „Ministerstvo školstva tvrdí, že dokáže zabezpečiť dostatok kvalifikovaných ľudí do roku 2018, keď by mali spustiť výrobu. O nitriansky priemyselný park prejavila záujem samotná automobilka po rozsiahlej analýze trhov v Spojených štátoch, Mexiku, či susednom Poľsku. Príchod je motivovaný aj vládou doteraz nespresnenou finančnou pomocou. Podľa vyjadrení premiéra Roberta Fica môže ísť o sumu do štyristo miliónov eur. Môže tak ísť o doteraz najväčší udelený investičný stimul. Štát má na výber viacero druhov pomoci. Vysvetľuje ekonóm SAV Vladimír Baláž."

Vladimír Baláž, ekonóm SAV: „V minulosti automobilky dostávali najmä daňové úľavy, ale vyskytla sa aj štátna pomoc, napríklad boli zaškoľovaní pracovníci alebo sa kúpil pozemok zo štátnych peňazí."

Michal Katuška: „V prípade britského investora by mali podľa Vladimíra Baláža hrať významnú úlohu práve daňové úľavy. Automobilka by tak zamestnala tisíce ľudí, no štát by z toho dohodnuté obdobie nemal priamy príjem. Prečo je Slovensko ochotné poskytnúť stimul vo výške, ktorý sa Poľsku už nevyplatil? Reaguje ekonóm a poradca premiéra Pavol Kárász."

Pavol Kárász, ekonóm a poradca premiéra: „Slovensko má na jedného obyvateľa viac nezamestnaných než Poliaci."

Michal Katuška: „Vláda podpísala s automobilkou strategický dokument o spolupráci. Predmetom ďalších rokovaní má byť definitívna forma štátnej pomoci. Definitívny výsledok by mal byť známy do konca roka."

Publikované z monitoringu STORIN, s. r. o.

(MB)

Kľúčové slová:
strojárstvo , vzdelávanie

Tlač