Zvýšenie platov učiteľov až po hodnotení kvality
Najprv debata o kvalite školstva, až potom štát môže zaplatiť viac. Naznačil to vicepremiér Peter Pellegrini. Podľa neho by zvýšenie platov učiteľov malo ísť ruka v ruke s hodnotením pedagógov.
(09. 12. 2016; Televízna stanica STV 1; Správy RTVS; 19:00; por. 11/26; Rita Fleischmanová, Ľubomír Bajaník)
Ľubomír Bajaník, moderátor: „Najprv debata o kvalite školstva, až potom štát môže zaplatiť viac. Naznačil to vicepremiér Peter Pellegrini. Podľa neho by zvýšenie platov učiteľov malo ísť ruka v ruke s hodnotením pedagógov. Viac dohliadať na kvalitu vyučovania by mali priamo na hodinách školskí inšpektori. Zvýšenie platov učiteľov od septembra o šesť percent stále nie je doriešené, s dodatkom kolektívnej zmluvy zatiaľ nesúhlasili obce ani odborári."
Rita Fleischmanová, redaktorka: „Peter Pellegrini argumentuje tým, že Slovensko patrí k lídrom zvyšovania výdavkov na žiaka, ale slovenskí školáci majú veľmi zlé výsledky v medzinárodnom porovnávaní."
Peter Pellegrini, podpredseda vlády pre investície a informatizáciu: „Musí byť vždy už dnes súčasťou diskusie najprv povedzme, ako sa zvýši kvalita, a potom môžeme za ňu viac zaplatiť."
Rita Fleischmanová: „Inštitút finančnej politiky konštatuje, že výdavky na regionálne školstvo sa za posledný rok zvýšili o päť a pol percenta, no výsledky žiakov sa zhoršili. Pre porovnanie, napríklad Maďarsko dalo v poslednom čase do škôl menej a deti dosiahli približne rovnaké hodnotenie ako žiaci na Slovensku."
Vladimír Baláž, ekonóm, Prognostický ústav SAV: „Keď dám niekde viacej peňazí, tak logicky aj očakávam nejaký lepší výsledok. Čiže bude treba nastaviť aj nejaké systémy merania kvality výučby a kvality zlepšovania sa výučby tých žiakov."
Rita Fleischmanová: „V súčasnosti však neexistuje systém ani na hodnotenie učiteľov, upozorňujú na to aj školskí odborári. Minister Peter Plavčan chce získať prehľad o kvalite pedagógov vďaka reforme školstva, ktorú teraz pripravuje skupina odborníkov."
Peter Plavčan, minister školstva, vedy, výskumu a športu SR (nom. SNS): „Budeme vedieť nielen o tom, či to dieťa vie, ale budeme vedieť napríklad aj, ktorý učiteľ ho to naučil alebo nenaučil. Bez učiteľa sa žiadna reforma urobiť nedá. A naozaj majú nízke platy a tieto platy treba naozaj principiálne zásadne zvýšiť, ale v neskoršom období aj na základe zásluhovosti."
Rita Fleischmanová: „Plavčanova reforma však nie je zďaleka prvá. Odborári vidia problém v tom, že od roku 1989 je v úrade už osemnásty minister školstva a takmer každý chcel reformovať školstvo po svojom."
Pavel Ondek, predseda OZ pracovníkov školstva a vedy: „Čiže je tu určitý chaos, ktorý treba napraviť. A si myslíme, že ten chaos by bol napravený vtedy, pokiaľ by slovenské školstvo bolo najprv finančne zastabilizované. Nehovorím o platoch, hovorím o celkovom ponímaní školstva tak, aby boli vytvorené priestory, pracovné podmienky a samozrejme aj financie, ktoré sú potrebné na zveľaďovanie škôl."
Rita Fleischmanová: „Podľa odborárov navyše ani jedna z týchto reforiem nebola dotiahnutá do konca."
Publikované z monitoringu STORIN, s. r. o.
(MI)
Kľúčové slová:
pedagogické vedy , politické vedy
Odbory vedy a techniky:
Iné
Využívate aktivity Národného centra pre popularizáciu vedy a techniky v spoločnosti?