Autorádiá Spider

19. 12. 2017

Kedysi boli autorádiá oveľa jednoduchšie. Raritou boli kombinované prístroje s kazetovými prehrávačmi, a potom aj s dekodérom dopravných správ. Vychytenou značkou tranzistorových autorádií v sedemdesiatych rokoch bol Spider.

logo Rozhlasovej stanice Regina(15. 12. 2017; Rozhlasová stanica Regina Banská Bystrica; Pozor, zákruta!; 13:00; por. 5/6; Roman Nadányi/Roman Nadányi)

Roman Nadányi, moderátor: „Počúvať dopravné správy v autorádiu dnes nie je žiadny problém. Vďaka systému RDS vám autorádio samo vyhľadá rozhlasovú stanicu s dopravnými informáciami. Aj Zelená vlna používa systém PA, ktorý zabezpečí príjem dopravných správ aj vo chvíli, keď počúvate CD alebo iný zdroj hudby. Kedysi však boli autorádiá oveľa jednoduchšie. Raritou boli kombinované prístroje s kazetovými prehrávačmi, a potom aj s dekodérom dopravných správ, Vychytenou značkou tranzistorových autorádií v sedemdesiatych rokoch bol Spider. Ľubošovi Kasalovi to povedal zberateľ a dizajnér Lukáš Jablonovský."

Lukáš Jablonovský, zberateľ a dizajnér autorádií: „Spiderov je viacero typov, nakoľko malá koncepcia v malej krabičke a s dvomi vlnovými rozsahmi bola vo viacerých modeloch modernizovaná, vždycky sa jednalo o Spider. Na Spideri klasickom a Spideri číslo 2 to bolo aj priznané a na čelnom paneli bol Spider doplnený číselným údajom. Od Spideru 3 sa od tohto upustilo, jednak aby bolo vidieť určitú modernizáciu, nakoľko bolo hovorené, že sa jedná stále o Spider, on si síce držal toto meno, ale naberal s každým modelom určité zlepšenia aj kvalitatívne, aj príjmu, aj vlastnosti, a táto rodina Spider sa vlastne dizajnovo prehupla aj do ako keby ďalšej dizajnovej dekády, kedy už pôsobí k blížiacim sa deväťdesiatym rokom, ale stále je to rodina Spiderov."

Ľuboš Kasala, manažér Zelenej vlny RTVS: „Autorádio, stávalo sa samozrejmosťou. Už mohol byť do auta namontovaný aj kazetový magnetofón, ale v roku 1980 v bratislavskej Tesle vyrobili aj prvý kombinovaný prijímač."

Lukáš Jablonovský: „Bol ním Tesla 1900 B‑2 alebo aj jeho predchodca 1900 B. Bol to prvý takzvaný ako keby kombinovaný prijímač, ktorý bol doplnený kazetovou mechanikou a tu sa podarilo skĺbiť do unifikovanej skrinky prijímača aj kazetovú mechaniku, aj rádio. Je tam síce len jeden vlnový rozsah a malo to ešte určité úskalia, ale bol to model relatívne za prijateľnú cenu, ktorý v sebe spájal túto dvojitosť. A čo už bolo aj fajn, bolo stereo, boli k nemu dve stereo skrinky a začal sa ako keby ten naozaj veľký posluch médií v automobiloch."

 Ľuboš Kasala: „Autorádio Tesla 2116 z bratislavskej Tesly, ktoré sa vyrábalo v rokoch 1989 až 1999, dlhých desať rokov v rôznych modifikáciách. Toto bolo prvé autorádio, ktoré bolo schopné odlišovať, vyhľadávať a prijímať špeciálne dopravné informácie."

Lukáš Jablonovský: „Bola to vtedy pre motoristov celkom novinka. Jednalo sa o akési hlásenia, ktoré dnes poznáme z klasického systému RDS, kde je to pod skratkami TA a rôznymi ďalšími, ktoré poznáme podľa vyhľadávaní. Tu bol ten systém trošku krkolomnejší, ale v podstate sa jednalo o to isté. Čo je na tom zaujímavé, mohli si to vychutnať len motoristi, ktorí mali aktuálne naladený kmitočet Československého rozhlasu, a ešte sa museli prinajlepšom zdržiavať v okolí Bratislavy alebo Prahy. Vtedy mohli takéto dopravné hlásenie zachytiť a podľa neho sa nechať informovať, aké sú aktuálne stavy, zmeny, obchádzky alebo rôzne výstražné znamenia. Samozrejme, bol to začínajúci systém, preto sa mu nedá veľmi vyčítať veľmi malá pôsobnosť, čo sa týka rozlohy Československa, ale bol to začiatok a bola to funkcia a smer veľmi správny."

Ľuboš Kasala: „Roky 1989 a ďalšie, to už smerujeme k zániku vývoja, ale aj výroby autorádií. Ale ešte jedna zaujímavosť bola v tom čase, keď sa modernizovali dizajnové návrhy, tak už sa myslelo aj na takzvaný nočný dizajn, čiže podsvietenie. V ktorých typoch?"

Lukáš Jablonovský: „Bolo to vlastne plánované a aj proklamované do nových štyroch typov autorádií, ktoré na sklonku roku 1990 mali začať opúšťať výrobný závod a motoristom dožičiť niečo takého, čo už nebudú zažívať, takzvaný mŕtvy audioprijímač, ktorý po tme bol vlastne nehmatateľný, neovládateľný a človek musel ísť buď po pamäti, poslepiačky alebo po intuícii. Toto malo zvýšiť vlastne takzvanú pasívnu bezpečnosť, kedy sa vodič viac mohol venovať riadeniu a podsvietené tlačítka, takzvaný nočný dizajn ho rýchlejšie naviedol k tým pár funkciách, ktoré potreboval operovať, mohol sa opäť v kratších mikrosekundách venovať riadeniu, a nočný dizajn bol v tomto prípade najväčším prelomom, pretože sa objavil iba v jednom modeli a v tom najnižšom, kde naozaj pôsobí najmodernejšie, čiže ten nočný dizajn môžeme vyzdvihnúť najviac."

Roman Nadányi: „Deväťdesiate roky, žiaľ, znamenali zánik vývoja a výroby autorádií u nás. Značka Tesla postupne slabla, začali sa dovážať iné, zahraničné výrobky. Hoci v minulosti sa v autorádiách takpovediac vybláznili aj dizajnéri, v súčasnosti autorádio integrované do digitálneho palubného panelu automobilu. V každom prípade prajeme vám dobrý príjem."

Publikované z monitoringu STORIN, s. r. o.

(MI)

 

 

Kľúčové slová:
informačné a komunikačné technológie

Odbory vedy a techniky:
Technické vedy

Tlač