Platy v pracovných inzerátoch
Platy v pracovných inzerátoch zverejňuje približne len štvrtina firiem a takmer polovica pracovných agentúr. Čoraz častejšie sa ale diskutuje o tom, že by mali byť uverejňované povinne. Ministerstvo práce by takýto návrh uvítalo, podľa zástupcov firiem to ale môže pracovnému trhu skôr uškodiť. Prečítajte si názory odborníkov.
(09. 05. 2017; Televízna stanica TA 3; Žurnál; 12.00; por. 2/15; Michaela Lovásová/Daniela Piršelová)
Daniela Piršelová, moderátorka: „Platy v pracovných inzerátoch zverejňuje približne len štvrtina firiem a takmer polovica pracovných agentúr. Čoraz častejšie sa ale diskutuje o tom, že by mali byť uverejňované povinne. Ministerstvo práce by takýto návrh uvítalo, podľa zástupcov firiem to ale môže pracovnému trhu skôr uškodiť."
Michaela Lovásová, reportérka TA 3: „Na Slovensku čoraz častejšie politici, zamestnávatelia aj analytici diskutujú o tom, či uverejnenie minimálneho platu pri pracovnej ponuke má byť povinné."
Viliam Páleník, Ekonomický ústav SAV: „V realite ten skutočný plat nebude zhodný s tým ponúkaným platom, ale o tom, že trh práce aby na základe dopytu a ponuky sa vytvorila nejaká trhová cena pre konkrétnu situáciu."
Michaela Lovásová: „Ministerstvo práce by tiež takúto možnosť uvítalo, chce ale, aby k tomu zaujali stanovisko aj sociálni partneri, teda odbory a zamestnávatelia."
Veronika Husárová, tlačový odbor ministerstva práce, (písomné stanovisko): „Doteraz téma povinného zverejňovania platov stroskotávala na postoji zamestnávateľov, avšak mnohí z nich ich v inzerátoch zverejňujú."
Michaela Lovásová: „Platy zverejňujú najmä firmy pôsobiace v textilnom alebo potravinárskom priemysle alebo tie, ktoré hľadajú zamestnancov do výroby. Pre tieto spoločnosti je to výhodné."
Martin Menšík, analytik pracovného portálu: „Naše štatistiky ukazujú, že pokiaľ má pracovná pozícia zverejnený plat na dané pozície, tak priemerne na ňu reaguje o desať percent viacej uchádzačov ako na pozície, ktoré tento plat zverejnený nemajú."
Michaela Lovásová: „Zamestnávatelia ale upozorňujú na to, že v prípade pracovných ponúk do stredného a vyššieho manažmentu situácia nie je taká jednoduchá. V týchto prípadoch je dôležité, aby každého kandidáta posudzovali a ohodnotili osobitne."
Miriam Špániková, hovorkyňa AZZZ, (telefonát): „Z tohto dôvodu odmietame, aby v inzerátoch bola zverejňovaná cena práce, lebo zamestnávateľ môže ponúkať aj iné benefity ako je výška mzdy, napríklad s tým, že bude pracovať doma, ale za nižšiu mzdu. Čiže to by bolo kontraproduktívne."
Michaela Lovásová: „Firmy preto upozorňujú, že zverejnenie platov by malo ostať dobrovoľné. Mnohé k tomu, ak tak tlačí situácia s nedostatkom pracovnej sily na trhu práce a zásah štátu je preto zbytočný."
Publikované z monitoringu STORIN, s. r. o.
(MI)
Kľúčové slová:
sociálne vedy , ekonomika
Odbory vedy a techniky:
Spoločenské vedy
Využívate aktivity Národného centra pre popularizáciu vedy a techniky v spoločnosti?