Planéty na dosah

19. 04. 2018

O pár hodín odštartuje z Floridy raketa Falcon 9. Na palube bude mať vzácny náklad – satelit TESS, ktorého označujú za lovca planét. Hľadať ich bude pri relatívne blízkych hviezdach vzdialených stovky svetelných rokov.

Televízna stanica Markíza - logo(18. 4. 2018; Televízna stanica Markíza; Televízne noviny; 19:00; por. 27/30; Jozef Demeter, Patrik Švajda)

Patrik Švajda, moderátor: „Nájde tisíce planét, medzi nimi aj také, ktoré sú podobné Zemi. Americká NASA dnes v noci vypustí nový satelitný teleskop. Vedci veria, že pomôže dať odpovede na jednu z najstarších otázok ľudstva."

Jozef Demeter, redaktor: „Už o pár hodín z Floridy odštartuje raketa Falcon 9. Na palube bude mať vzácny náklad – satelit TESS, ktorého označujú za lovca planét. Hľadať ich bude pri relatívne blízkych hviezdach vzdialených stovky svetelných rokov."

Štefan Parimucha, astrofyzik UPJŠ Košice: „Veľkú časť extrasolárnych planét objavila družica Kepler, ktorá síce ešte stále funguje, ale už v obmedzenom móde."

Jozef Demeter: „Satelit TESS ho má nahradiť. Pri svojom hľadaní prezrie celú oblohu, čo je 400-krát viac ako dokázal Kepler."

Pavol Bobík, astrofyzik, Ústav experimentálnej fyziky SAV Košice: „Nájde najbližšie planéty, nájde ich 20 tisíc na rozdiel od Keplera, ktorý ich našiel 4 tisíc. Nájde z nich desiatky takých, ktoré sú kamenné, ktoré sú v zóne, kde by mohla byť tekutá voda, to znamená v obývateľnej zóne."

Jozef Demeter: „Exoplanéty bude hľadať metódou takzvaného transientu, keď pred hviezdou preletí malá planéta, dokážeme na obrovskú vzdialenosť zaznamenať nepatrný pokles jasnosti hviezdy."

Ján Baláž, samostatný vedecký pracovník, SAV Košice: „Je vybavený viacerými kamerami s vysokým rozlíšením a schopnosťou vlastne zaznamenávať aj skutočne veľmi, veľmi nepatrné zmeny jasnosti hviezd."

Štefan Parimucha: „My sme schopní s terajšími prístrojmi, ktoré máme, nájsť planéty, ktoré sú veľké a ktoré obiehajú blízko pri tej materskej hviezde. Nový satelit TESS dokáže detegovať aj menšie extrasolárne planéty."

Jozef Demeter: „Vydláždi tak cestu k pripravovanému teleskopu Jamesa  Webba, či extrémne veľkému teleskopu v Čile, ktoré prevádzkujú v najbližších rokoch."

Pavol Bobík: „Potom sa budú môcť pozrieť na planéty, ktoré našiel TESS a z ich atmosféry indikovať, ktoré plyny sa tam nachádzajú, čo mohlo indikovať prítomnosť života na týchto planétach."

Jozef Demeter: „A práve to je cieľom celej misie, dať odpoveď na otázku, či sme vo vesmíre sami."

Štefan Parimucha: „Keď detegujeme atmosféru,  objavíme tam prvky, ktoré sú podobné ako na našej Zemi, že máme tam dusík, vodné pary a podobné, tak môžeme začať niečo filozofovať o tom, či je tam život, alebo nie."

Pavol Bobík: „Nájsť mimozemský život je jeden zo svätých grálov vedy. To je presne o tom, že žijeme v dobe, kedy sa táto otázka zodpovedá, táto otázka, ktorá je tak dlho na stole, tak dlho sa nevedela riešiť, tak dnes skutočne sa v tomto hľadá odpoveď."

Jozef Demeter: „Navyše podľa tohto vedca otázka neznie či, ale kedy objavíme život aj na iných planétach."

Štefan Parimucha: „Podľa mňa je len otázka niekoľko dajme tomu desiatok rokov, keď zistíme, že naozaj existuje tam niečo podobné ako život u nás na Zemi."

Publikované z monitoringu Slovakia Online s.r.o.

(MB)