Úspech našich študentov pri dizajnovaní štvorkolky

06. 11. 2019

Pod názvom „Land Rover 4x4 in Schools“ súťažilo vyše sto študentov zo Slovenska v priestoroch automobilky v Nitre. Úlohou družstiev bolo nadizajnovať a vyrobiť diaľkovo ovládaný zmenšený model terénneho auta s pohonom všetkých štyroch kolies. Víťazstvo a postup do svetového finále súťaže si odniesli študenti z tímu Corvini z Gymnázia Poštová, Košice.

Rozhlasová stanica Slovensko - logo(05. 11. 2019; Rádio Slovensko; Pozor, zákruta!; 17.00; Tonka Dešková, Igor Michalčík)

Igor Michalčík, moderátor: „Land Rover 4x4 in Schools. Pod týmto názvom nedávno súťažila viac ako stovka študentov z celého Slovenska v priestoroch našej najnovšej automobilky v Nitre. Úlohou družstiev bolo nadizajnovať a vyrobiť diaľkovo ovládaný zmenšený model terénneho auta s pohonom všetkých štyroch kolies. Víťazstvo a postup do svetového finále súťaže na jar budúceho roka si z Nitry odniesli študenti z tímu Corvini z gymnázia na košickej Poštovej ulici. To, že tím z košického gymnázia v súťaži nie je žiadnym nováčikom, potvrdila Tonke Deškovej jeho vedúca a zástupkyňa riaditeľ školy Monika Molokáčová.”

Monika Molokáčová, vedúca tímu, zástupkyňa riaditeľa, Gymnázium Poštová, Košice: „My sme mali možnosť zapojiť sa do všetkých ročníkov súťaže. V mojej triede sa žiaci venovali aktívne robotike a v rámci jednej prezentácie dosiahnutých výsledkov ich oslovili organizátori tejto súťaže s možnosťou zapojiť sa.”

Tonka Dešková, redaktorka: „Kto sú a čo mali na starosti členovia tímu Corvini?”

Oliver Čajka, člen tímu: „Oliver Čajka, zaoberal som sa s návrhom na výrobu karosérie a podvozku.”

Kubo Halász, člen tímu: „Kubo Halász, staral som sa o nafarbenie karosérie, o kolesá a ich vypracovanie a ich prichytenie.”

Matej Tomášek, člen tímu: „Matej Tomášek, ja som mal na starosti vytvorenie mobilnej aplikácie na ovládanie autíčka, jej programovanie, jej dizajn. Aj komunikáciu mobilu s autíčkom."

Oskar Urban, člen tímu: „Oskar Urban, mal som za úlohu urobiť dizajnovú stránku posterov, obsahu a grafickú prezentáciu na súťaž."

Jonatán Šuk, člen tímu: „Jonatán Šuk, mal som na starosti marketing a staral som sa tiež o propagovanie našej práce na sociálnych sieťach.”

Tonka Dešková: „Prečo názov Corvini?

Člen tímu: „Viem, že sa to spája s Košicami, po prvé sme Košičania, na východe ako vraňare, Corvus je havran. Po druhé je to Matej Corvin, veľký mecenáš umenia, vedy a výskumu a po tretie, vrana je veľmi inteligentné a versatilné zviera, schopné sa adaptovať na všetko. Také je aj naše auto.”

Tonka Dešková: „Ako vyzeral ich víťazný model auta?”

Člen tímu: „Inšpirovali sme sa hlavne vesmírnymi technológiami, napríklad vozidlá, ktoré sa používajú na Marse. Naše auto trošku takéto vozidlá pripomína. Každé koleso je uchytené samostatne a je ho možné elektronicky dvíhať a v kombinácii s gyroskopickými senzormi a podobnou elektronikou naše auto sa vie udržať vo vodorovnej polohe na akomkoľvek teréne.”

Tonka Dešková: „Vozidlá na súťaži mali byť schopné zdolať aj testovanie v podmienkach, určených pre terénne autá, vrátane vody na dráhe, lanového mosta a skál. Ako teda vyzerala špeciálne navrhnutá skúšobná dráha?”

Člen tímu: „Dráha bola zložená z 24 prekážok. Boli tam kamene, rôzne šikmé plochy, navyše mala až 60 stupňov stúpanie, bol tam tunel, kde sa mali zapáliť svetlá, plno šikmých plôch a ďalších vecí. Celé to vyzeralo ako zvláštny labyrint rôznych prekážok.”

Tonka Dešková: „Okrem technických vecí a zdokonalení sa v nich si súťaž vyžaduje aj zvládnutie manažérskej, marketingovej a finančnej oblasti. O čo obohatila členov košického tímu?”

Člen tímu: „Zlepšil som sa v programovaní, aj v tých dizajnových aplikáciách, ako majú správne fungovať a ako to funguje v kolektíve, ako tá práca má byť zadelená čo najefektívnejšie."

Člen tímu: „Som skúsil niečo nové čo sa týka dizajnu a práca v dizajnových aplikáciách, softvéroch a myslím si, že mi celkom dal aj samotný súťažný deň."

Tonka Dešková: „Na jar budúceho roka čaká košických gymnazistov svetové finále súťaže v Londýne. Ako však hovorí Monika Molokáčová, čaká ich ešte dosť veľa prípravných i opravných prác.”

Monika Molokáčová: „Máme čo robiť aj po stránke konštrukčnej, autíčko vylepšíme, prispôsobíme tak, aby sme sa naňho na dráhe mohli spoľahnúť, no a potom všetku dokumentáciu, ktorú sme pripravovali, potrebuje aktualizovať v súlade s tými novými konštrukčnými zámermi, na ktorých ešte pracujeme.”

Publikované z monitoringu Slovakia Online s.r.o.

(MB)

Kľúčové slová:
strojárstvo , súťaže, vzdelávanie, dizajn

Odbory vedy a techniky:
Technické vedy

Tlač