Slovensko.sk by malo zmeniť dizajn

09. 12. 2019

Analytici tvrdia, že stránky digitálnej komunikácie občana so štátom by mali mať spoločný dizajn. Podľa nich rozdielnosť stránok v jednotlivých rezortoch ľudí odrádza od ich používania. Štát má spoločný návod, ale zatiaľ ho nevyužíva.

RTVS Jednotka(07. 12. 2019; RTVS Jednotka; Správy RTVS; 19.00; Matúš Jaco, Viliam Stankay)

Viliam Stankay, moderátor: „Stránky digitálnej komunikácie občana so štátom by mali mať spoločný dizajn, tvrdia to analytici. Podľa nich rozdielnosť stránok v jednotlivých rezortoch ľudí od ich používania často odrádza. Štát pritom má spoločný návod, zatiaľ ho nevyužíva."

Matúš Jaco, redaktor: „Pred parlamentnými voľbami v roku 2016 dostal Slovák žijúci v Anglicku nápad naprogramovať webovú stránku, ktorá automatizovala žiadosť o voličský preukaz, či voľbu cez poštu. Združenie Slovensko.Digital, ktoré iniciatívu zastrešilo, dnes na svojej stránke ponúka jednoduché návody na riešenie desiatok životných situácií.”

Ján Suchal, občianske združenie Slovensko.Digital: „Sú také návody, kde chodia možno stovky ľudí denne, zmena trvalého bydliska alebo narodenie dieťaťa sú také najbežnejšie, ktoré tam vidíme v návštevnosti, že fungujú dobre.”

Matúš Jaco: „V návodoch si môže človek zaznačovať progres a postupne vybavovať agendu v rámci komunikácie so štátnou správou. Niečo, čo kedysi vzniklo ako aktivita pár nadšencov, prerástlo do suplovania úlohy štátu.”

Ján Suchal: „Chceme ukázať štátu, že takto by to mohlo vyzerať. Ten náš projekt je úplne otvorený. Čiže my ho môžme štátu poskytnúť. Keby štát chcel, môže si ho zajtra zobrať.”

Matúš Jaco: „Tvorbu podobných návodov má v gescii aj úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu. Podľa riaditeľky tamojšej sekcie behaviorálnych inovácií návody už neslúžia ako príklad pre ďalšie štátne inštitúcie.”

Viera Hainzl, riaditeľka sekcie behaviorálnych inovácií UPVII: „Aj odporúčame vlastne to, ako oni majú spravené tie návody, že áno, takto dobre spravené návody majú vyzerať.”

Matúš Jaco: „Návody však nie sú jediné, čo by mohlo občanov motivovať využívať digitálne služby štátu. Digitalizácii je spravidla vyčítané to, že stránka každého úradu vyzerá úplne inak, čo mätie a odrádza používateľov.”

Miriama Letovanec Svetkovská, riaditeľka Implementačnej jednotky Úradu vlády SR: „By bolo vhodné, ak by všetky štátne stránky vyzerali rovnako. Pretože potom ten užívateľ, ten občan, v podstate si vie použiť tú svoju cestu, to používa na jednej stránke v podstate obdobným spôsobom aj na tej druhej, na tej tretej.”

Matúš Jaco: „Štát pritom má univerzálny manuál. Problémom je, že nie je zatiaľ pre jednotlivé rezorty záväzný.”

Viera Hainz: „V rámci nasledujúcich plánov do legislatívy do štandardov chceme zaniesť aj vlastne tieto aspekty tohto jednotného dizajnu manuál."

Matúš Jaco: „Zmeniť by sa podľa nich mohol už onedlho aj ústredný portál verejnej správy, Slovensko.sk. Štát by mal totiž po novom roku začať s výberom dodávateľa nového dizajnu stránky."

Publikované z monitoringu Slovakia Online s.r.o.

(MB)

Kľúčové slová:
projekty, inovácie, dizajn

Odbory vedy a techniky:
Spoločenské vedy

Tlač