Ako zachrániť tradíciu

13. 01. 2014

(6. 1. 2014; Televízna stanica Markíza; Televízne noviny; 19.00; por. 17/30; DEMEŠOVÁ Barbora)

Moderátor: "Ako zachrániť tradičnú značku pred krachom? Včera sme vám ukázali zlú situáciu modranskej ľudovej keramiky. Firma s vyše storočnou tradíciou tvrdí, že o jej výrobky už nie je záujem. Vyvracia to však mladý dizajnér z Modry. O jeho keramiku je taký záujem, že tovar ledva stíha vyrábať."

B. DEMEŠOVÁ, redaktor: "Tradičná modranská firma je tesne pred krachom. Nedokáže na seba zarobiť a Slovensko tak o slávnu značku zrejme príde."

R. KĽUČÁR, krízový manažér, Slovenská ľudová majolika: "Dnes už bežný človek nekupuje tento druh tovaru."

B. DEMEŠOVÁ: "Firma má dve takéto kamenné predajne, no a cez internet nepredáva takmer vôbec. Podnikový obchod v Modre aj pred Vianocami zíval prázdnotou."

R. KĽUČÁR: "Nedokážeme už ďalej pritiahnuť sem mladých ľudí, ktorí by nahradili tých, ktorí pôjdu do dôchodku."

B. DEMEŠOVÁ: "Úplne ináč to celé vidí mladý dizajnér Jakub LIŠKA. Majoliku začal vyrábať pred dvoma rokmi v otcovej dielni v Modre. Jeho firma rýchlo rastie a má už štyroch zamestnancov."

J. LIŠKA, dizajnér a keramikár: "Tá tradičná keramika je súčasná, môže byť súčasná do dnešných kuchýň, do dnešných domácností, pre dnešných ľudí."

B. DEMEŠOVÁ: "Tvrdí, že tovar nemá byť dekoratívny, ale najmä praktický. Jeho majolika taktiež vychádza z tradície, no pridáva do nej vlastné vzory."

J. LIŠKA: "Gro celej našej výroby ide na internet a ten zvyšok von."

B. DEMEŠOVÁ: "No a zvyšok sa pred Vianocami rozchytal na trhu v Bratislave."

J. LIŠKA: "Myslím si, že do roka maximálne do dvoch už to bude vlastne dielňa, ktorú bude treba naplno manažovať a kde budú zamestnanci na stálo."

B. DEMEŠOVÁ: "Podobné firmy s opačným osudom. Ich príbehy ukazujú, že kto chce zarobiť, musí byť tam kde je zákazník a ponúknuť to, čo dnes ľudia potrebujú a čo sa im páči."

Publikované z monitoringu STORIN, s. r. o. (prepis vysielania)

(MB) 

Kľúčové slová:
duševné vlastníctvo

Odbory vedy a techniky:
Technické vedy

Tlač