Strážca oblohy už pracuje

03. 11. 2014

logo Televízie TA(31. 10. 2014; Televízna stanica TA 3; Dobré správy; 19.50; por. 1/5; Jozef Slivenský/Pavol Kirinovič)

Pavol Kirinovič, moderátor: „Ak by sa dala radosť merať, tak teraz by sme jej najväčšiu koncentráciu zrejme namerali v Astronomickom ústave. Tamojší vedci sa totiž konečne dočkali nového ďalekohľadu, na ktorý čakali doslova roky. Je to jeden z najmodernejších prístrojov v Európe, ak nie na svete a dokáže naozaj divy. Ten najväčší je, že bude ochrancom našej planéty."

Jozef Slivenský, redaktor: „Tento štvrtok bol vraj pre tatranských hvezdárov najvýznamnejším dňom od založenia Astronomického ústavu. Od myšlienky postaviť takýto ďalekohľad na Skalnatom plese až po jeho dokončenie, uplynulo šesť rokov. Dnes už má prístroj za sebou aj prvé pozorovanie."

Ján Svoreň, Astronomický ústav SAV, Tatranská Lomnica: „Ďalekohľad ako prvú hviezdičku uvidel Alfa hviezdu súhvezdia Altair, Orla  a bolo to v rámci optických skúšok, ostrenia toho ďalekohľadu."

Jozef Slivenský: „Nebudú to však hviezdy, na ktoré sa bude tento špičkový prístroj za milión eur špecializovať."

Ján Svoreň: „Patrí v Európe k najväčším, ktoré budú sledovať tie blízkozemské asteroidy."

Jozef Slivenský: „Zaujímať ho teda bude všetko, čo sa pohybuje blízko Zeme, no predtým tu to nebolo. Napríklad kométy alebo asteroidy. Vedci z Tatier presne vedia, čo by týmto prístrojom objaviť nechceli. Blízkozemské objekty, z ktorých má strach celé ľudstvo."

Aleš Kučera, riaditeľ Astronomického ústavu SAV: „Nechcel by som, aby objavili objekt, ktorý sa určite zrazí zo Zemou. Takže želám tomuto teleskopu, aby taký objekt nikdy nevidel a ani neprispel k tomu. A bol by som rád, keby objavili zaujímavé kométy, úkazy, výtrysky z komét a mnohé ďalšie veci, ktoré sú ešte nie preskúmané."

Jozef Slivenský: „Teoreticky sa môže stať, že tento prístroj objaví pre Zem nebezpečné teleso. Ak to bude včas, budeme mať šancu sa na apokalypsu pripraviť a možno ju aj zvrátiť. Prístroj je teda užitočný pre celý svet."

Marián Kostolányi, Agentúra ministerstva školstva pre štrukturálne fondy: „Preto sme aj podporili tento projekt, lebo keby to bol len záujem Slovenska, tak to nemá zmysel, nie je využiteľné."

Jozef Slivenský: „Nový ďalekohľad istotne využijú aj vedci hľadajúci mimo Slnečnej sústavy planéty podobné Zemi, na ktorých by teoreticky mohol byť život."

Martin Vaňko, Astronomický ústav SAV: „Dokáže pohltiť viac svetla a tým pádom dokážeme vidieť aj slabšie objekty a teda aj slabšie hviezdy, okolo ktorých môžu byť extra solárne planéty."

Jozef Slivenský: „O pozorovací čas na novom ďalekohľade bude obrovský záujem. Bude teraz úlohou riaditeľa, aby sa k prístroju dostal každý, kto to potrebuje."

Aleš Kučera: „Na to bude vnútri taký mikro..., ktorý bude podľa vedeckých zámerov a zmysluplnosti tých pozorovacích programov ten čas prideľovať."

Publikované z monitoringu STORIN, s. r. o. (prepis relácie)