DieselGate poznačí aj Slovensko
Emisná kauza koncernu Volkswagen môže mať negatívny dopad aj na slovenský automobilový priemysel. Vo svojej analýze to tvrdí nadnárodná spoločnosť Coface. Ovplyvní to aj subdodávateľov automobiliek. V rozhovore pre Televíznu stanicu STV 1 sa vyjadria viacerí odborníci.
(03. 10. 2015; Televízna stanica STV 1; Správy RTVS; 19:00; por. 1/22; Matúš Jaco a Viliam Stankay, Jana Košíková)
Viliam Stankay, moderátor: „Emisná kauza koncernu Volkswagen môže mať negatívny dopad aj na slovenský automobilový priemysel. Vo svojej analýze to tvrdí nadnárodná spoločnosť Coface. Ovplyvní to aj subdodávateľov automobiliek."
Jana Košíková, moderátorka: „Dopady kauzy sa prejavia teraz alebo nikdy, tvrdí to prezident Zväzu automobilového priemyslu. Volkswagen v súčasnosti zamestnáva na Slovensku takmer desaťtisíc ľudí a patrí k významným ťahúňom ekonomiky."
Matúš Jaco, redaktor: „Slovensko či Česko patria medzi dvadsať najväčších výrobcov áut na svete. Vďaka závodom Kia, Peugeot a Volkswagen sa na Slovensku v súčasnosti vyrába stoosemdesiat áut na tisíc obyvateľov oproti priemeru únie, ktorý je iba tridsaťpäť áut. Aj preto ekonómovia z Coface predpovedajú slovenskej produkcii náročnejšie obdobie."
Juraj Janči, country manažér Coface Slovensko: „Žiaľ sa asi stretneme s negatívnym dopadom a to, že už nastávajúca nejaká akcelerácia produkcie bude umocnená ešte týmto škandálom, ktorý môže mať negatívny dopad nielen na výrobu produkcie Volkswagenu, ale aj na iných automobilových producentov."
Matúš Jaco: „Už po samotnom prevalení škandálu, pri ktorom Volkswagen podvádzal pri emisných kontrolách, sa prepadli akcie spoločnosti o tridsať percent. Okrem peňazí ale spoločnosť stratila aj dôveru zákazníkov, a to môže mať na Slovensko oveľa zásadnejší dopad."
Juraj Janči: „Spotrebiteľská dôvera sa naštrbí nielen voči Volkswagenu, ale vo všeobecnosti voči všetkým výrobcom automobilov, najmä čo sa týka z hľadiska dieselovej produkcie. Vieme už, vlastne Švajčiari zakázali predaj Volkswagenu, čo sa týka produkcie dieselových motorov."
Matúš Jaco: „Zníženie dopytu by sa tak mohlo odraziť aj na exporte našich automobiliek a následne na potrebe automobiliek nakupovať jednotlivé diely od svojich subdodávateľov."
Milan Šikula, ekonóm SAV (telefonát): „Tým pádom samozrejme by to postihlo celý ten výrobný reťazec, včítane aj našich slovenských subdodávateľov, čo samozrejme v podmienkach Slovenska je dosť vážny problém, pretože Volkswagen sa výrazne podieľa na našom exporte."
Matúš Jaco: „Prezident Zväzu automobilového priemyslu ale nevidí budúcnosť až tak čierne."
Juraj Sinay, prezident Zväzu automobilového priemyslu (telefonát): „Je to možné v tom prechodovom období alebo bezprostredne teraz. Ale v dlhodobom alebo strednodobom hľadisku nemám ten dojem, že by k tomu mohlo dôjsť. To je koncern, ktorý z toho bude musieť vyvodiť konzekvencie a budú podľa môjho názoru rázne a také, aby sa takýto prípad v budúcnosti v tejto renomovanej automobilke neopakoval."
Matúš Jaco: „Ekonómovia sa jednoznačne zhodujú na tom, že akékoľvek konkrétne predpovede sú momentálne predčasné. A ešte sa zhodujú na jednom a to, že cieľ automobilky byť jednotkou svetového trhu sa momentálne výrazne vzdialil."
Publikované z monitoringu STORIN, s. r. o.
(MI)
Kľúčové slová:Slovenská akadémia vied
Odbory vedy a techniky:
Technické vedy, Spoločenské vedy
Využívate aktivity Národného centra pre popularizáciu vedy a techniky v spoločnosti?