Projekt efektívneho prúdenia vzduchu v kabíne lietadla
(21. 6. 2015; Televízna stanica TA 3; Svet technológií; 17.45; por. 8/8; Harry Gavendová,Ľubo Straka)
Ľubo Straka, moderátor: „Mladí a nádejní vedci z akademickej pôdy si za svoje zobrali už mnohé témy zo života, napríklad aj taký letecký priemysel. Jedným z nich je aj 17‑ročný Raymond Wang z Kanady. Ten predstavil svoj vedecký projekt, ktorý sa zaoberá efektívnejším prúdením vzduchu v kabíne lietadla, čo napríklad znižuje šírenie chorôb medzi pasažiermi."
Harry Gavendová, redaktorka: „Mladý muž strávil niekoľko mesiacov skúmaním všetkých faktorov, kým sa dopracoval k výsledku. Jeho projekt prúdenia vzduchu pritom dokázal priniesť lepšiu výmenu vzduchu pre cestujúcich v kabíne lietadla."
Raymond Wang, študent, Kanada: „Môj projekt spracúva prúdenie vzduchu výpočtovo, aj fyzicky. Spravil som presné modely kabín a s použitím viacerých vstupov som bol schopný upraviť prúdenie vzduchu v kabíne. Až 55‑krát sa zníženie chorôb a nárast čerstvého vzduchu pre pasažierov zvýšil o 190 percent."
Harry Gavendová: „Pre získanie týchto poznatkov bolo potrebné nasimulovať prostredie, aké sa nachádza vo vnútri lietadla."
Raymond Wang: „Vytvoril som presnú geometriu kabíny, aby som získal zodpovedajúce výsledky z analýzy vo vysokom rozlíšení. S použitím týchto vstupov som potom vygeneroval riešenia pre prúdenie vzduchu v kabíne."
Harry Gavendová: „Digitálny model bolo treba overiť aj v praxi a k tomu poslúžil fyzický model kabíny v špeciálnom prostredí."
Raymond Wang: „Cez tieto vstupy som kontrolovane púšťal vzduch a v bočných stenách sa nám podarilo získať prúdenie vzduchu v presných bodoch, ako je tomu pri skutočnom lietadle. Čiže vzduch sa vpúšťa zhora a zboku, pričom sa vytvára jeho cirkulácia vo vnútri modelu lietadla."
Harry Gavendová: „Analýzou až 32 rôznych simulácii prúdenia vzduchu vytvoril mladý vedec prototyp nového systému, ktorý sa dá jednoducho vytlačiť na 3D tlačiarni. Iná úprava jestvujúceho systému je pritom pre letecké spoločnosti v dnešných podmienkach náročná."
Raymond Wang: „Existujúce návrhy od iných vývojárov majú obrovské bariéry pri realizácii. Napríklad pri Boeingu si niektoré iné návrhy vyžadujú kompletnú prestavbu kabíny. Lietadlo môže stráviť v servise aj dva mesiace, pričom tieto úpravy stoja niekoľko miliónov dolárov a trvajú tisíce pracovných hodín."
Harry Gavendová: „Nový systém od mladého vedca sa dá jednoducho a veľmi efektívne zakomponovať do lietadiel aj počas len jedného či dvoch dní. Takže jediné, na čom záleží, je to, či sa daný vedec dohodne s výrobcami lietadiel, aby mohli túto technológiu čo najskôr implementovať do reálneho sveta."
Publikované z monitoringu STORIN, s. r. o. (prepis vysielania)
(MI)
Kľúčové slová:projekty
Odbory vedy a techniky:
Technické vedy
Využívate aktivity Národného centra pre popularizáciu vedy a techniky v spoločnosti?